De VW Golf GTD maakt gebruik van de 2.0 TDI in zijn variant met 170 pk (125 kW), die tussen 1.750 en 2.500 o/m 350 Nm koppel ontwikkelt. Deze viercilinder met common rail kan worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of aan de gerobotiseerde DSG-6. In 8,1 seconden spurt de handgeschakelde variant naar 100 km/h, de topsnelheid bedraagt 222 km/h. Daarbij blijft hij ook zuinig, aangezien VW een gemiddeld normverbruik aankondigt van 5,3 l/100 km, wat overeenkomt met 139 g/km CO2. Daarmee moet deze Golf GTD meer dan 1.000 kilometer ver raken met een volle tank. De DSG-bak maakt de motor iets minder zuinig: gemiddeld 5,6 l/100 km, goed voor 147 g/km CO2.
Uiterlijk neemt de Golf GTD de neus van de GTI over, alleen werden de rode lijnen in zijn grille vervangen door verchroomde exemplaren. Achteraan is het verschil groter, dankzij een andere diffusor en een dubbele uitlaat. Het interieur is uiteraard conform het temperament van de auto, met leder, een driespakig stuur en sportstoelen. Nu de common rail een einde heeft gemaakt aan het geratel van de pompinjectoren, hebben de ingenieurs ervoor gekozen om de motorklank artificieel versterkt te laten weerklinken in het interieur. Op basis van het motortoerental, de snelheid en de stand van het gaspedaal past een elektromechanische generator de klank van de TDI aan om hem wat aangenamer te laten klinken voor de inzittenden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!