De Volkswagens Polo, Golf en Passat hebben elk hun eigen technieken om het verbruik te drukken, maar ze doen allen een beroep op een TDI-diesel met common rail, een stop-startsysteem, een remenergierecuperatiesysteem en banden met een lage rolweerstand. De Polo en Golf krijgen daarenboven nog een sportonderstel dat hen 15 millimeter lager maakt. De Golf wordt aangedreven door een 1.6 TDI met 105 pk en 250 Nm, die trouwens ook wordt gebruikt in de Passat. De Polo van zijn kant doet een beroep op een 1,2 liter grote driecilinder die van de 1.6 is afgeleid en die 75 pk en 180 Nm levert.
Qua verbruik laat de Golf 3,8 l/100 km optekenen, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 99 g/km. Hij sprint naar 100 km/h in 11,3 seconden en haalt een topsnelheid van 190 km/h. De Passat verstookt 4,4 l/100 km (114 g/km), maar is wat trager dan de lichtere Golf met dezelfde motor. Hij doet 12,5 seconden over de standaardspurt naar 100 km/h. De zuinigheidskampioen is echter de Polo. Hij komt toe met 3,3 l/100 km (87 g/km). De "sprint" naar 100 km/h duurt dan wel 13,7 seconden en de topsnelheid bedraagt slechts 173 km/h. Deze herfst staan alledrie deze modellen in de toonzaal.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!