De zevende Volkswagen Golf in lijn werd gisterenavond onthuld in Berlijn, een kleine maand voor zijn publieke presentatie op het salon van Parijs eind september. De gezinsberline, die 38 kaarsjes uitblaast, blijft zeer herkenbaar. Zijn koetswerk volgt de logische evolutie van het model, zonder stijlbreuk en is daardoor onmiddellijk herkenbaar. Daarentegen herbergt hij onderhuids wel heel wat nieuwe technologie. Zo is hij ontwikkeld op het nieuwe MQB-platform. Daarenboven kon het gewicht van het koetswerk gedrukt worden door een nieuwe manier van staalpersen. Ondermeer daardoor weegt de Golf VII 100 kilo minder dan zijn voorganger, of evenveel als de Golf IV.
Met zijn 4,25 meter is de vijfdeurs zes centimeter langer dan de vorige Golf. Die extra centimeters zijn volledig toe te schrijven aan de langere wielbasis van 2,64 meter. Binnenin gaan zowat alle comfortmaten erop vooruit, waaronder de koffer, die 30 liter wint. De nieuwe Golf is iets minder hoog en dat komt de Cx-waarde (stroomlijn) ten goede. Die daalt namelijk tot 0,27. Onder de motorkap vinden we viercilinder benzinemotoren met 85 tot 140 pk. De krachtigste versie maakt gebruik van de het cilindermanagementsysteem ACP dat twee cilinders uitschakelt bij lage belasting. Het dieselgamma bestaat uit twee viercilinder TDI's van 105 en 150 pk. In BlueMotion-livrei blijft de uitstoot van de 105 pk-variant beperkt tot 85 g CO2/km. Dat komt overeen met een gemiddeld normverbruik van 3,2 l/100 km.
Tijdens het rijden kan de bestuurder de afstellingen van de gezinsberline aanpassen dankzij de vier beschikbare rijstanden (Eco, Sport, Normaal en Individueel). In combinatie met het dynamische onderstel DCC zijn er zelfs vijf mogelijkheden, want ook een Comfort-stand is dan selecteerbaar. De actieve en passieve veiligheidsuitrustingen zijn talrijk. Standaard verwelkomt Volkswagen het 'multicollision'-remsysteem dat de auto automatisch afremt na een botsing om de snelheid te verminderen en zo een tweede crash te vermijden. We vinden ook een proactief beschermingssysteem voor de inzittenden, een noodremhulp voor in de stad, automatische verlichting en progressieve stuurbekrachtiging. Op de middenconsole, die naar de bestuurder gericht staat, prijkt een aanraakscherm van 5,8 of 8 duim, afhankelijk van het gekozen afwerkingsniveau. De infotainmentsystemen zijn voorzien van de laatste multimediasnufjes, waaronder internet via UMTS.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!