Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Golf

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-08-2012

Beelden van de nieuwe Volkswagen Golf kregen we nog niet, maar de constructeur gaf - bij wijze van opwarmertje - wel al heel wat technische gegevens vrij.

De zevende generatie van de VW Golf zal officieel worden onthuld op het salon van Parijs, eind september, maar in afwachting trakteert Volkswagen ons al op een hele hoop technische informatie. Dat de Golf VII op het nieuwe, flexibele MQB-platform staat (net zoals de recente Audi A3 of de nieuwe Seat Leon en Skoda Octavia), was al langer bekend, maar nu weten we ook dat hij met 4,25 meter 6 centimeter langer wordt dan zijn voorganger, een winst die volledig tussen de wielen werd bereikt. Logischerwijs komt dat de binnenafmetingen ten goede: zowel voorin als achterin is meer plaats voor schouders en benen, en de koffer ziet zijn inhoud toenemen tot 380 liter (30 liter winst). De nieuwe Golf is wel iets lager, maar dat resulteert dan weer in een betere Cx-waarde (0,27).

Ten opzichte van zijn voorganger belooft de Golf VII 100 kilogram lichter te worden - waarmee hij minder zou wegen dan een Golf IV... Aan de basis van die gewichtswinst geen dure materialen als aluminium, wel een nieuwe techniek van warmgevormd staal onder hoge druk (950 graden Celsius, 2.000 ton) voor de koetswerkpanelen en het chassis. Het lagere gewicht en de verbeterde stroomlijn doen het beste verhopen voor het verbruik: voor de 1.4 TSI op benzine van140 pk - met cilinderuitschakeling - belooft Wolfsburg een gemiddeld normverbruik van 4,8 l/100 km (112 g CO2/km). De instapdiesel, een 1.6 TDI van 105 pk, krijgt een officieel normverbruik opgespeld van 3,8 l/100 km (99 g/km), maar Volkswagen belooft nu al de komst van een BlueMotion-variant, die officieel slechts 85 g/km zou uitstoten.

Binnenin krijgt de Golf VII een aanraakscherm van 5 tot 8 duim, afhankelijk van het gekozen afwerkingsniveau. Daarnaast heeft hij recht op een hele waslijst aan rijhulpsystemen, zoals een automatische noodremhulp (maar zonder voetgangersherkenning). De zevende generatie van deze middenklasser zal worden geassembleerd in het Duitse Wolfsburg, op een nieuwe, erg flexibele productieband waarop verschillende koetswerkvarianten tegelijkertijd kunnen worden gebouwd. We mogen hem nog eind dit jaar bij de dealers verwachten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten