Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Volkswagen ID.3 GTX wil elektrische VW Golf GTI zijn

Geschreven door Thibault Jacques op 13-03-2024

Je wil een VW Golf GTI, maar je baas zegt dat je een elektrische auto moet bestellen? Dan kan de nieuwe Volkswagen ID.3 GTX misschien soelaas bieden.

In het spoor van de Cupra Born VZ volgt de technisch vergelijkbare VW ID.3 GTX. Maar in tegenstelling tot zijn Spaanse neef zal je de Volkswagen in twee vermogensvarianten kunnen bestellen. Wolfsburg laat je immers de keuze tussen de GTX en de GTX Performance, respectievelijk 286 pk en 326 pk sterk. Die power wordt in beide gevallen geleverd door een op de achteras gemonteerde de elektromotor.

De Performance-versie van de nieuwe VW ID.3 GTX sprint in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een elektronisch beperkte topsnelheid van 200 km/u. De 286 pk sterke standaard-GTX rijdt niet sneller dan 180 km/u.

Grotere batterij

De GTX-varianten van de Volkswagen ID.3 adopteren een iets grotere batterij. Het accupakket heeft een capaciteit van 79 kWh en belooft een rijbereik van ongeveer 570 kilometer. DC-snelladen doet de elektrische hot hatch aan 170 kW, zodat 26 minuten volstaan om de capaciteit van de lithium-ionbatterijen op te trekken van 10 naar 80%.

Die GTX-behandeling bezorgt de VW ID.3 ook een sportievere look, waarbij vooral de nieuwe voorbumper in het oog springt. Het interieur krijgt rode designaccenten en verwelkomt beter steunende sportstoelen. Verder staat de sportieve Volkswagen op een sportonderstel dat een specifieke kalibratie van de veren, de dempers en de stuurinrichting combineert met dikkere stabilisatorstangen en verbeterde remmen. De Duitse constructeur belooft ook een beter remgevoel, zodat je meer feedback krijgt op de limiet.

Maar of dat ook volstaat om zich een volwaardig alternatief voor de VW Golf GTI te noemen?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten