We hebben al bijna alles gelezen en gezien over de Volkswagen ID5. We konden zelfs al een prototype van het model testen, meer bepaald de vierwielaangedreven GTX-variant. Hier is de ID.5 nu zonder vermomming. Weinig verrassend draait het hier vooral om de achterpartij. De ID.5 is immers niets meer dan een ‘coupé’-variant van de ID.4. Dit resulteert in een betere aerodynamica, met een Cx van 0,26 in plaats van 0,28. Er zijn ook kleine wijzigingen aan de voorbumper. Skoda doet hetzelfde met de de Enyaq Coupé.
16 mm
Qua lengte en breedte is de VW ID.5 op enkele centimeters na identiek aan de ID.4, namelijk 4,60 m lang (4,58 m voor de ID.5 GTX). Ook in de hoogte bedraagt het verschil maar 1,5 cm. Daardoor verliezen de achterpassagiers slechts 12 mm hoofdruimte. En alle inzittenden profiteren van een ruim interieur dankzij de wielbasis van 2.766 mm. De koffer heeft een volume van 549 liter onder het bagagescherm. De basis is uiteraard het MEB-platform van de elektrische modellen van de groep.
Grote batterij
De ID.5 zal alleen worden aangeboden met de batterij met de hoogste capaciteit, die met 77 kWh dus. Er zijn een paar verschillen met de ID.4 op het gebied van motoren. De basisversie Pro biedt al 128 kW (174 pk). In tweewielaandrijving is er ook een Pro Performance-variant met 150 kW (204 pk). En de ID.5 GTX, met twee motoren en vierwielaandrijving, heeft een maximaal vermogen van 220 kW (299 pk). De actieradius zal variëren van 480 tot 520 km. De wisselstroomlader is goed voor 11 kW, terwijl je op gelijkstroom tot 135 kW kunt laden aan snellaadstations.
V2X
De ID.5 kan rekenen op een hele resem rijhulpmiddelen. De auto is al uitgerust met een V2X-systeem om te communiceren met compatibele voertuigen en zo te anticiperen op problemen op de weg (ongevallen, obstakels, verkeersopstoppingen, gevaar). Deze e-SUV zal duurder zijn dan de ID.4. Prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht vrijwel zeker meer dan 42.000 euro, of zelfs 55.000 euro voor de GTX. Het antwoord komt in het voorjaar van 2022, wanneer de ID.5 wordt gelanceerd.
De wereldpremière kun je vandaag, woensdag 3 november, om 14 uur bekijken via onderstaande livestream.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!