De nieuwe Jetta is 9 centimeter langer dan zijn voorganger, waarvan 7 centimeter aan de wielbasis werd besteed. Volkswagens gezinsberline is niet langer een 'Golf met een koffer', maar wil duidelijk een eigen plaats innemen in het gamma. De nieuwe Jetta heeft geen enkel koetswerkonderdeel gemeen met de populaire hatchback en pakt nadrukkelijker uit met VW's nieuwe stijlcanons van de hand van Walter de'Silva. De koetswerklijnen werden integraal overgenomen van de conceptcar NCC Coupé, die in januari van dit jaar in Detroit werd voorgesteld, en het vijfzitsinterieur is volledig nieuw. Vooral de beenruimte achterin ging erop vooruit.
Vanaf 2011 zal de nieuwe Jetta in Europa verkrijgbaar zijn met zes motoren, tegenover vier (waarvan één TDI) in Noord-Amerika. Op het Oude Continent is er keuze uit de 1.2 TSI van 105 pk (of 77 kW), de 1.4 TSI met 122 en 160 pk (90 en 118 kW) en de 2.0 TSI van 200 pk (147 kW) aan benzinekant, terwijl het dieselgamma zal bestaan uit de 1.6 TDI van 105 pk (77 kW) en de 140 pk (of 103 kW) sterke 2.0 TDI. Om fiscale redenen zal deze laatste voor onze markt meer dan waarschijnlijk toegeknepen worden tot 136 pk of 100 kW. Behalve de 1.2 TSI zullen alle krachtbronnen gekoppeld kunnen worden aan een gerobotiseerde DSG-bak met dubbele koppeling, met zes of zeven verhoudingen afhankelijk van de motorversie.
Met het oog op een lager brandstofverbruik worden de 1.2 TSI en de 1.6 TDI uitgerust met de BlueMotion Technology. Die omvat onder meer een stop-startsysteem en een energierecuperatiesysteem voor de batterij. Voor de benzineversie kondigt VW een gemiddeld verbruik aan van 5,3 l/100 km (wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 123 g/km), terwijl de diesel het doet met 4,1 l/100 km (en 109 gram CO2 per kilometer).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!