De T5-bestelwagenreeks van VW bestaat uit de California, de Caravelle, de Multivan en de Transporter. Heel het gamma ondergaat een opfrisbeurt die zal worden onthuld op het salon van Frankfurt. De California is een camper, terwijl de Caravelle meer gericht is op het vervoer van personen (tot acht plus de bestuurder) en de Multivan de buitenafmetingen van een break combineert met de moduleerbaarheid van een eenvolumer, maar ruimer is. De Transporter is de echte bestelwagen. Met de facelift krijgen ze allemaal een nieuw radiatorrooster dat de nieuwe stilistische signatuur van Volkswagen draagt. Onder de motorkap vinden we TDI-motoren van de jongste generatie, die gekoppeld kunnen worden aan een DSG-versnellingsbak.
Voor de Multivan zal VW vier dieseloplossingen bieden, telkens met de 2.0 TDI met common-rail. De verschillende versies leveren respectievelijk 84, 102, 140 en 180 pk. Als alternatief voor de manuele zesversnellingsbak kan worden gekozen voor de gerobotiseerde DSG-zevenbak, die specifiek is voor de T5. De 2.0 TDI 180 stoot in combinatie met de DSG 52 g/km minder CO2 uit dan de vorige versie met automaat. Het normverbruik ligt voor de versies met tweewielaandrijving tussen de 7,2 en de 7,5 l/100 km. De vierwielaangedreven versies 4Motion blijven natuurlijk in de catalogus, en ook die kunnen gekoppeld worden aan een DSG-bak.
Volkswagen heeft het interieur volledig vernieuwd en de beschikbare comfort- en veiligheidsuitrusting uitgebreid. De ergonomie en de materialen werden vernieuwd, waardoor de kwaliteitsindruk op het niveau komt te liggen van die in een personenwagen. Verder kan de bestuurder rekenen op een nieuw stuurwiel, en op een schakelindicator om het verbruik onder controle te houden. Dankzij waarschuwingsleds in de buitenspiegels kan hij op de hoogte worden gebracht wanneer er zich een auto in de dode hoek bevindt. Qua multimedia en navigatie is het RNS 510-systeem met aanraakscherm en harde schijf verkrijgbaar. Voor de veiligheid van de inzittenden (tot zeven in de Multivan en tot negen in de Caravelle) is ESP standaard, gekoppeld aan een vertrekhulp op hellingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!