De nieuwe VW Phaeton komt voor de dag met een hertekende look die van de hand van Walter de'Silva is. Vooraan krijgt hij het nieuwe familiegezicht van VW. Gezien het commerciële potentieel van een dergelijke grote berline in China, is het logisch dat Volkswagen zijn nieuwe model in Peking voorstelt. De über-VW blijft beschikken over vierwielaandrijving met pneumatische ophanging. De ingenieurs hebben ook een gamma technologische snufjes voorzien, zoals bijvoorbeeld een camera die verkeerstekens kan lezen.
De Phaeton beschikt over een camera die verkeersborden detecteert en de snelheidsbeperking weergeeft op het multimediascherm en/of tussen de toerenteller en snelheidsmeter. In dit geval is het systeem echter ook in staat om bijkomende bepalingen (bijvoorbeeld enkel voor vrachtwagens of enkel bij regen) te detecteren en die informatie te filteren in functie van het voertuig. De software kan ook een inhaalverbod detecteren, een wereldprimeur. De veiligheid wordt verzekerd door een verzameling rijhulpsystemen, zoals de automatische grootlichten (Dynamic Light Assist), de dodehoekcontrole Side Assist en een afstandsradar.
De Phaeton is beschikbaar met twee wielbasissen. De lengte bedraagt 5,06 meter of 5,18 voor de lange versie. Het motorgamma bestaat uit een turbodiesel en drie TSI-benzinemotoren. De common rail-TDI is een V6 met 240 pk. Voor benzinerijders is er een 280 pk sterke V6, een V8 met 335 paarden of een W12 met 450 pk.
Het interieur van de Phaeton kan naar keuze vier of vijf inzittenden herbergen. Wat de comfortuitrusting betreft, kan het navigatiesysteem worden aangevuld met een UMTS-verbinding om in real time met Google een Point of Interest (POI) te zoeken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!