De nieuwe Polo, die onthuld wordt in Genève, zal in de loop van juni bij de dealers staan. VW wil met deze generatie wereldwijd gaan scoren en voorzag de Polo van een lijnenspel dat sterk doet denken aan de Golf, zeker vooraan. Op die manier wil de Polo V duidelijk maken dat hij het hogerop ziet. Hij is bovendien ontworpen om vijf EuroNCAP-sterren binnen te halen. Zo werd de structurele stijfheid verbeterd en krijgt de Polo in Europa onder meer een ESP mee. De ingenieurs zijn er daarbovenop in geslaagd om deze nieuwe generatie 7,5 procent minder zwaar te maken dan zijn voorganger, wat vanzelfsprekend ook het verbruik ten goede komt.
In de nieuwe Polo zijn zeven motoren verkrijgbaar: drie TDI's en vier benzines, met een vermogen van 60 tot 105 pk. De diesels stappen allemaal over op een inspuiting via common rail. De 1.6 TDI met BlueMotion-pakket verbruikt gemiddeld slechts 3,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 96 g/km en waarmee hij dus in aanmerking komt voor de overheidskorting van vijftien procent op de aankoopprijs. De nieuwe 1.2 TSI-viercilinder met turbo en directe benzine-injectie ontwikkelt 105 pk (77 kW), maar beperkt zijn normverbruik tot 5,5 l/100 km (129 g/km CO2). Ook de gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen is beschikbaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!