De VW XL1 gaat van het experimentele stadium naar de productie. Sinds de eerste L1-conceptcar uit 2002 heeft Volkswagen zijn idee om een 'éénliterauto' te bouwen verfijnd. De definitieve XL1 is een plug-in hybride. Hij gebruikt een elektromotor van 20 kW (27 pk) en een tweecilinderdiesel van 0,8 liter van 48 pk. Samen kunnen ze maximaal 69 pk en 140 Nm leveren. De overbrenging verloopt via een DSG-bak met zeven verhoudingen. De stroom wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 5,5 kW.
De XL1 is 3.888 millimeter lang, 1.665 millimeter breed en slechts 1.153 millimeter hoog. Die bijzondere vorm is er gekomen met de bedoeling om hem zo gestroomlijnd mogelijk te maken, wat meteen ook de afgedekte achterste wielkasten verklaart. In combinatie met de afwezige buitenspiegels, die zijn vervangen door camera's, levert dat een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) op van 0,189 en een laag zwaartepunt. Omdat het koetswerk is gemaakt in CFRP (met koolstofvezel versterkte plastics), weegt de auto in zijn geheel maar 795 kilo, waarvan 230 kilo van de koets komt. 227 kilo wordt ingenomen door de aandrijfgroep (batterijen inbegrepen), 153 kilo door het monocoque-chassis, 105 kilo door het elektrische systeem en 80 kilo door de randuitrusting.
In elektrische modus verbruikt de XL1 slechts 0,1 kWh per kilometer. Dat levert hem een uitstootvrij rijbereik op van 50 kilometer. Als daarna geen stroom wordt bijgetankt aan de stekker, neemt de TDI de fakkel over. De topsnelheid is begrensd op 160 km/h, terwijl de spurt naar 100 km/h 12,7 seconden in beslag neemt. Dankzij alle technische slimmigheden verstookt de XL1 slechts 0,9 l/100 km op de normverbruikscyclus. De productie op kleine schaal is aangekondigd voor binnenkort, met een marktintroductie in 2014. Volkswagen wil nog geen prijsindicatie geven. Hopelijk worden de Duitsers wat loslippiger tegen het salon van Genève (7-17 maart).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!