De Volvo S60 Polestar verlaat het prototypestadium en wordt realiteit. Onder de motorkap ligt een verbeterde versie van de T6. De zescilinder in lijn krijgt een grotere turbo, een nieuwe lucht-luchtintercooler, een sportuitlaat en een herwerkte motorsturing. In de conceptauto kwam hij uit op 508 pk, de straatversie houdt het bij 'slechts' 350 pk en 500 Nm. Het vermogen wordt naar de vier wielen gestuurd via een Haldex-meerschijvenkoppeling en een zestrapsautomaat. De spurt naar 100 km/h wordt in 4,9 seconden afgehaspeld en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
De ingenieurs hebben aan het chassis en de remmen gesleuteld. Verder krijgt de S60 Polestar een specifiek stroomlijnpakket voor het koetswerk, met een splitter onder de neus, een kofferspoiler en een diffuser onderaan de achterbumper. Alles is in de windtunnel van de constructeur fijngeslepen. Er zijn duizenden testkilometers afgelegd doorheen heel Europa, van de onbegrensde Duitse snelwegen tot de hete Spaanse slingerbaantjes en de ijzige koude van het noorden van Zweden. Nochtans is de S60 in de eerste plaats enkel bestemd voor de Australische markt, met erg milde winters. Hopelijk mondt dit pilootproject uit in een vervolg voor Europa?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!