Het gerenommeerde competitie- en tuningbedrijf Polestar werd onlangs overgenomen door Volvo. Die laatste wil er, naar analogie van AMG bij Mercedes of M bij BMW, zijn sportieve afdeling van maken. Dit nieuwe departement, dat nog maar net geïntegreerd werd, heeft klaarblijkelijk grote ambities. Begrijpelijk, want niet enkel de reputatie van het merk hangt ervan af, maar ook de inkomsten, die bij een dergelijke versie veel hoger liggen...
60-reeks
In ieder geval blijft Polestar de modellen van de Zweedse constructeur aanpassen. De jongste evolutie betrof de S-, V- en XC60, waarbij een Performance Optimisation-pakket wordt aangeboden voor de T6 AWD-versies. Die zijn vrij zeldzaam, maar wel overtuigend. "De T6-motor, die al krachtig en levendig op zich is, wordt nog dynamischer en alerter door het Polestar Performance Optimisation-pakket", verklaart Thed Björk, ontwikkelingscoureur van de renstal Polestar Cyan racing. En hij voegde eraan toe dat "we lang gewerkt hebben aan de creatie van een evenwichtig geheel voor de bestuurders van Volvo, door dezelfde filosofie en methodes toe te passen als voor onze competitiewagens".
Vijf punten
Het Polestar Optimisation-pakket draait rond vijf belangrijke punten: een verbetering van de prestaties bij middelhoge toeren, kortere schakeltijden, een grotere toerentalgretigheid, een verbetering van de schakelovergangen en een betere respons van het gaspedaal. Volvo laat evenwel niets los over de prestaties, noch over het vermogen van deze T6 AWD – ook al staan deze modellen er binnenkort aan te komen. De XC90 T6 Drive-E Polestar kende een kleine vermogensevolutie, met amper 14 pk extra. Afwachten dus, en ook afwachten of deze sportievere versies ook bij ons op de markt zullen komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!