De nieuwste generatie van de Volvo S60 zal over een kleine maand gepresenteerd worden in Genève, maar geeft zich nu al helemaal bloot. De berline-coupé biedt de keuze tussen twee onderstellen. In Europa wordt standaard het 'dynamische' geleverd, terwijl Volvo voor Amerika een comfortonderstel verkiest. De verschillen schuilen in de schokdempers en de subframes. Het weggedrag zal ook gecontroleerd worden door een nieuwe rolsensor die gripverlies detecteert. Bovendien remt het bochtencontrolesysteem het binnenste aangedreven wiel af om meer koppel door te geven aan het buitenste. Alle versies van de S60 kunnen uitgerust worden met een adaptief Four C-onderstel.
Van bij de lancering laat de Zweed de keuze uit vier motoren. Het benzinegamma trapt af met een nieuwe viercilinder-turbo met directe injectie 2.0 GTDi met 230 pk en 320 Nm. De drieliter T6 is herwerkt en levert nu 340 pk en 440 Nm. Deze turboversie prijkt helemaal bovenaan het gamma. Bij de diesels is er in eerste instantie keuze tussen twee vijfcilinders: de D3, een 2.0 van 163 pk en 400 Nm, en de D5, een 2.4 van 205 pk en 420 Nm. De versnellingsbakken hebben allemaal zes verhoudingen. Volvo biedt ook een zestrapsautomaat Powershift aan. Vierwielaandrijving zal beschikbaar zijn voor de T6 en de D5.
In de loop van 2010 zal het internationale gamma worden uitgebreid met de T5, een 2.0 GTDi met 240 pk en een koppel van 340 Nm. Later maakt een 1.6 GTDi zijn opwachting in twee vermogensversies: 180 pk (T4) en 150 pk (T3) met een koppel van 240 Nm. Bij de dieselversies zal Volvo enkele maanden na de lancering de DRIVe-afgeleide uitbrengen, met een 1.6-dieselmotor met 115 pk en 270 Nm. Het aangekondigde verbruik zou 4,3 l/100 km zijn (onder voorbehoud), wat overeenkomt met een CO2-uitstoot onder 115 g/km. Deze motor kan enkel gekoppeld worden aan de manuele zesbak.
De grootste technische innovatie van de S60 is zijn voetgangersdetectie Pedestrian Detection. Dat radarsysteem werkt samen met de remmen om een aanrijding met een voetganger te vermijden. Het kan de wagen fors vertragen of zelfs stoppen als de snelheid lager is dan 35 km/h en de S60 een mogelijke aanrijding met een voetganger detecteert. Zo is deze technologie in staat om de wagen zeer snel met 35 km/h te vertragen, waardoor het risico op een dodelijke aanrijding sterk verminderd wordt. Tot slot kan het infotainmentsysteem van de laatste generatie uitgerust worden met de MultEQ-audiotechnologie, die storend lawaai in het interieur uitvlakt om een kristalhelder geluid te produceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!