De nieuwe berline Volvo S60 geeft zichzelf bloot, na de break V60 én na een reeks teasers. Hij is onthuld in de nieuwe fabriek van de autobouwer in Noord-Carolina (Verenigde Staten). Hij staat op het SPA-platform en neemt van de break alle motoren over, met inbegrip van de plug-in hybride T8 met 405 pk, die wordt aangedreven door een 2.0-viercilinder met turbo en compressor van 317 pk en een elektromotor van 88 pk. In de versie Polestar Engineered schopt deze versie het tot 421 pk (volgens Amerikaanse specificaties). In Europa komen verder nog de T5 (250 pk) en T6 (310 pk), maar geen dieselmotor meer. De S60 komt er met voor- en vierwielaandrijving.
Semizelfstandig
Net zoals de V60 staat in de optielijst het Pilot Assis, dat de bestuurder kan ondersteunen (tot 80 mph/129 km/u) tijdens het rijden. Verder kan hij een multimediasysteem met aanraakscherm krijgen dat geconnecteerd is via een 4G-verbinding en dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. En zoals elke zichzelf respecterende Volvo pakt hij uit met een uitgebreid veiligheidspaket, met onder meer Run-off Road Mitigation en Oncoming Lane Mitigation. Verder is dat zo’n beetje alles wat Volvo over zijn nieuwe S60 kwijt wou bij de voorstelling in Charleston.
Made in America
De productie van de S60 voor zowel de Amerikaanse als de exportmarkt start deze herfst, naast de XC90, in de nieuwe fabriek in Charleston (Noord-Carolina). Het is Volvo’s eerste fabriek in de Verenigde Staten en het betekent de terugkeer van de Zweden naar Noord-Amerika na de sluiting van de Canadese fabriek in Halifax in 1998.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!