CMA of Compact Modular Archtecture, op dit platform zullen alle toekomstige kleinere Volvo’s rusten, gericht op het segment van de middenklasse. Ook daarin is een SUV nu voor elke constructeur van levensbelang, dus het mag ons niet verrassen dat concept 40.1 de voorbode is van de nieuwe XC40, een model van cruciaal belang voor de fabriek in Gent én voor de expansie van Volvo zelf (dat tegen 2020 800.000 auto’s wil verkopen, tegen een dikke 500.000 afgelopen jaar).
Nog verrassender misschien is de 40.2, een auto met een vormgeving waarbij je je afvraagt of het productiemodel nu een S40 of een V40 zal zijn, het wat coupé-achtige concept (met uitgesneden achterklep) zit er qua vormgeving tussenin. Dat is ook zo gewild, vertelde ons designbaas Thomas Ingenlath, “we wilden geen afgetreden paden bewandelen, we wilden iets nieuw. We moeten ook niet iedereen willen behagen, Volvo stelt zich wel degelijk op in het premium-segment, maar rechts (of links) van het kernsegment, met een eigen, krachtige identiteit.”
Alle soorten aandrijving
Technisch gezien is er dus het nieuwe platform, waarin nog zonder twijfel de benzinemotoren (3- en 4-cilinders) en de diesels (4-cilinders) de hoofdmoot zullen uitmaken, maar plug-in hybrids (T5, met driecilinder benzine + elektromotor) en volledig elektrische modellen zullen aan belang winnen. Volvo wil in 2025 al 1 miljoen elektrische auto’s op de markt gebracht hebben en dat moet gebeuren in dit segment.
De eerste productie-auto op het nieuwe platform die in Gent zal worden gebouwd wordt ongetwijfeld de XC40 omdat Volvo in dit nog groeiende marksegment (compacte SUV) nog niet aanwezig is. Wij verwachten hem in de tweede helft van volgend jaar, maar dat zal ook afhangen van de fase-out van de huidige XC60 (gemaakt in Gent) die nog steeds extreem populair is maar waarvan de ovolger in Zweden zal worden gebouwd (want gebaseeerd op het grotere platform SPA).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!