De fabriek in Gent gaat binnenkort de Volvo V40 produceren. Deze compacte vijfdeurs lijkt de concurrentie met de Duitsers uit het segment te zullen aangaan (denk aan de Audi A3 Sportback, de BMW 1-reeks en de Mercedes B-Klasse). Zijn ontwerp ligt in lijn met de jongste realisaties van het merk, met in dit geval een elegante, omhooglopende kofferlijn. Het Zweedse merk, dat tegenwoordig onder Chinese voogdij staat, blijft nog steeds heel begaan met de veiligheid, getuige de intrede van een airbag voor voetgangers. De constructeur heeft ook veel aandacht besteed aan het rijgedrag en aan het verbruik van de wagen, met op bepaalde versies een energierecuperatiesysteem en een start/stop.
Het motorenpalet is gevarieerd en begint bij de D2, een 1.6-turbodiesel van 115 pk en 270 Nm, met een uitstoot van 117 g CO2/km. De D3 ontwikkelt 150 pk en 270 Nm voor 117 g CO2/km. De iets kwiekere D5 zal misschien niet beschikbaar zijn in België. In het benzinegamma vinden we de T2 van 150 pk en de T3 van 180 pk terug. Voor de allersportiefsten recupereert de T5 van 256 pk de 2.5-vijfcilinder van de Ford Focus RS. Er zullen drie transmissies met zes versnellingen verkrijgbaar zijn: een manuele versnellingsbak, een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling en een automaat. Al deze informatie zal bevestigd worden tijdens de officiele onthulling van de nieuwe V40.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!