De stijl van de Volvo V60 is logischerwijs geënt op die van de S60. Het is dus geen verrassing dat het dak achteraan naar beneden duikt. De break heeft precies dezelfde afmetingen als zijn berlinebroer (een lengte van 4.628 millimeter met een wielbasis van 2.776 millimeter). Het verschil zit hem natuurlijk in de kofferruimte, die hier een klep krijgt. Het Zweedse merk kondigt een laadvolume onder het bagagescherm aan van 430 liter, wat 50 liter meer is dan de berline. De V60 beschikt verder over een in drie delen neerklapbare achterbank (40/20/40) - als optie elektrisch - en een passagiersstoel die eveneens volledig kan neergeklapt worden. De twee zijdelingse plaatsen achterin kunnen voorzien worden van verhoogde zitkussens voor kinderen.
Deze vijfzitter is een echte Volvo, aangezien hij volgestouwd is met rijhulpmiddelen. Zo is er het voetgangerdetectiesysteem uit de berline, dat in staat is de wagen tot stilstand te brengen zolang hij niet sneller dan 35 km/h rijdt. Verder krijgt de V60 een geëvolueerd remsysteem, een systeem dat onderstuur in bochten tegengaat en een stabiliteitscontrole voor aanhangwagens. De Europese versies krijgen standaard het 'dynamische' onderstel, met als optie de actieve ophanging Four-C met drie instellingen voor de schokdemping: Comfort, Sport en Geavanceerd. Onder de motorkap is de keuze even uitgebreid als voor de S60, met een gamma dat varieert tussen 115 (DRIVe) en 304 pk (T6). Terwijl de DRIVe nog even op zich laat wachten, zijn de D3 met 163 pk en de D5 met 205 pk beschikbaar van bij de lancering. De T6 krijgt een vierwielaandrijving die daarnaast als optie beschikbaar is op de D5 met automatische versnellingsbak.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!