De eerste beelden geven duidelijk blijk van de sterke familieband met de XC90 en de XC70, maar het koetswerk van de XC60 vertoont een veel dynamischer profiel dan Volvo's grotere softroaders. De nieuwkomer zou een duidelijke indicatie geven van de nieuwe stijlrichting die de Zweedse constructeur wil inslaan. Met zijn XC60 betreedt Volvo overigens het sterkst groeiende segment ter wereld: dat van de compacte SUV, waar hij wil concurreren met premium-modellen als de BMW X3 en de toekomstige Audi Q5 en Mercedes GLK. Bij zijn Europese lancering eind dit jaar zal de XC60 verkrijgbaar zijn met drie motoren: de T6 (zescilinder-turbo) met 285 pk en twee versies van de D5-diesel (met 185 en 163 pk). Uiteraard krijgt hij bij ons standaard vierwielaandrijving, maar later zou ook een voorwielaangedreven versie volgen met een 163 pk sterke 2.4D.
Geheel trouw aan zijn reputatie pakt Volvo uit met talrijke veiligheidsverhogende snufjes. Zo is de XC60 de eerste van de Volvo-familie die is uitgerust met het City Safety. Dat systeem houdt permanent de afstand voor de auto in de gaten en waarschuwt de bestuurder als hij te snel op zijn voorligger af rijdt. Als die niet op tijd reageert en een botsing onvermijdelijk wordt, zal de auto zelfstandig remmen om de schade te beperken. Andere luxemerken hebben ook dergelijke systemen, maar die werken niet bij lage snelheden en op korte afstanden, in tegenstelling tot City Safety.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!