Polestar, de sportieve afdeling van Volvo, buigt zich dus over de productieversie van de grote XC90. De T8 Twin Engine diende als basis voor de ontwikkeling. Verwacht echter geen grote productieaantallen want het gecombineerde vermogen stijgt naar 421 pk, of amper 14 pk meer dan de klassieke versie (407 pk). Niet bepaald een revolutie, als kunnen we ons inbeelden dat Polestar in de toekomst nog veel beter doet dan dit.
Rivaal van AMG, M en Quattro
Polestar wordt bij Volvo de evenknie van Quattro bij Audi, M bij BMW of AMG bij Mercedes. In het geval van deze XC90 gaat het eerder om een kit die de tweeliter turbobenzinemotor opvoert van 320 naar 334 pk (14 pk meer), terwijl het elektrische gedeelte niet verandert. Volgens Polestar werd een en ander wel opnieuw afgesteld: het beheer van de versnellingsbak bijvoorbeeld (die sneller en proactiever reageert) of de motorsturing. Dat is genoeg om één tiende te winnen in de spurt van 0 naar 100 km/u, die voortaan 5,5 seconden duurt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!