Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / VW Golf R

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-09-2009

VW onthulde in Frankfurt de krachtigste en snelste Golf ooit: de vierwielaangedreven Golf R puurt uit zijn tweeliter-TSI maar liefst 270 pk.

Met zijn vermogen van 270 pk is de nieuwe VW Golf R 20 pk sterker dan de vroegere R32. Nochtans moet hij het stellen met een tweeliter-viercilinder, terwijl de R32 een 3,2-literzescilinder was. Het verbruik is maar liefst met een vijfde gezakt: 8,5 l/100 km (8,4 met DSG) tegenover 10,7. Ook qua prestaties doet de nieuwkomer nog wat beter: hij spurt naar 100 km/h in 5,7 seconden en zelfs 5,5 seconden met de DSG-bak. In dat laatste geval wint hij een volle seconde ten opzichte van de vroegere R32. Dat verschil handhaaft hij ook voor de kilometer vanuit stilstand: 25,4 seconden tegenover 26,7.

Naast 270 pk ontwikkelt zijn 2.0 TSI met directe inspuiting en turbo 350 Nm bij 5.000 o/m. Al dat geweld word naar de wielen geleid via een nieuw 4Motion-systeem. Bij deze evolutie hoeft er niet langer een verschil in draaisnelheid te zijn tussen de twee assen opdat de koppeling geactiveerd wordt; voortaan oefent een elektropomp druk uit op de koppeling die het vermogen naar de achterwielen stuurt. De Golf R legt de klemtoon op voorwielaandrijving, maar kan te allen tijde de achterwielen meer inschakelen.

De Golf R is voorzien van een sportonderstel, achttienduimvelgen en opgewaardeerde remmen, met intern geventileerde schijven die vooraan 345 en achteraan 310 millimeter breed zijn. De blinkend zwart gelakte klauwen zijn getooid met een R-logo. Het ESP werd in deze variant aangepast om later tussenbeide te komen. Zowel de stabiliteitscontrole als de stuurreacties kunnen overigens worden beïnvloed via drie rijprogramma's (Comfort, normaal en Sport).

De neus van deze Golf R wordt gekenmerkt door drie grote luchtinlaten, voorzien van ledbalkjes als dagrijlicht. Bixenonlampen zijn standaard. Achteraan maken de uitlaat, de diffusor, de grote spoiler en de donker getinte ledlichtblokken de R-logo's nagenoeg overbodig. Binnenin vinden we ergonomisch geavanceerde stoelen die op verschillende manieren te verstellen zijn. Tegen meerprijs kunnen ze worden vervangen door echte kuipstoelen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten