Tijdens de exclusieve testritten met het nog gecamoufleerde prototype leerden we reeds een heleboel over de nieuwe VW ID.7, nu laat de elektrische Volkswagen zich ook volledig bewonderen. Echt verrassend kan je het lijnenspel moeilijk noemen, daar de productieversie het lijnenspel van de ID.Aero Concept nagenoeg een-op-een kopieert.
Wat moet je nog weten over de nieuwe Volkswagen ID.7?
De VW ID.7 is geen Passat, wel gericht op Passat-rijders
De nieuwe VW ID.7 is geen elektrische Passat. De eerste is de nieuwe telg van de snelgroeiende ID-familie, die weldra moet uitgroeien tot de dominante tak van de Volkswagen-stamboom. De tweede is een voormalige sterkhouder die binnenkort een negende generatie verwelkomt.
Maar de Volkswagen ID.7 is wel een elektrische auto die zich op de traditionele Passat-rijder richt. Als die traditionele Passat-rijder de EV-switch maakt, dan wil de VW ID.7 de logische opvolger zijn.
Eerst de vijfdeurs, daarna de breakversie
Met 2,97 meter is de wielbasis net zo lang als die van de ID.Buzz. Deze elektrische Volkswagen mag dan op een Passat-publiek mikken, binnenin is de nieuwe VW ID.7 minstens zo groot als een Skoda Superb. Meer ruimte nodig? Geen nood, er komt ook een breakversie aan.
In tegenstelling tot de Passat is de Volkswagen ID.7 geen vier-, maar een vijfdeurs. Bij de vormgeving van het koetswerk ging er veel aandacht naar de aerodynamica, wat resulteerde in een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,22.
Betere afwerking, duidelijker infotainmentsysteem
Na de terechte kritiek op de afwerking en de materiaalkeuze van de eerste ID-modellen heeft Volkswagen extra tijd en moeite gestoken in de kwaliteit van het interieur van de nieuwe Volkswagen ID.7.
Het dashboard van de VW ID.7 is opvallend sober gehouden. De meeste bedieningsfuncties worden verzameld op de centrale multimediamodule, die standaard geleverd wordt met een scherm van 15 duim. Het infotainment volgt een nieuw bedieningsprincipe, met een vaste strip voor de bediening van de elektrische airco.
De ingenieurs hebben een zo eenvoudig en eenduidig systeem willen maken. En die betrachting lijkt geslaagd, want we vonden meteen onze weg in de verschillende menu’s en de talloze tabbladen van de elektrische Volkswagen.
Meer power, maar maak er geen sprinter van
Bij zijn debuut beperkt de elektrische Volkswagen ID.7 zich tot achterwielaangedreven versies. Die vertrouwen op een volledig nieuwe elektromotor, die meer koppel ontwikkelt en minder stroom verbruikt. Reken op een vermogen van 210 kW en een maximumkoppel van 545 Nm.
Grotere batterij, meer rijbereik en sneller laden
De Volkswagen ID.7 debuteert met de bekende 77 kWh-batterij, die dankzij de verbeterde elektromotor en de geoptimaliseerde aandrijflijn moet volstaan voor een WLTP-rijbereik van 615 kilometer.
Die basisversie van de nieuwe VW ID.7 krijgt later nog het gezelschap van een variant met een groter batterijpakket: 91 kWh nominaal, waarvan er in de praktijk 85 kWh overblijft. Daarmee moet de elektrische Volkswagen meer dan 700 kilometer op een enkele lading kunnen afleggen.
De 85 kWh-versie van de elektrische Volkswagen laat zich ook een sneller laden op gelijkstroom: tot 200 kW.
Focus op comfort
De MEB-architectuur van de Volkswagen ID.7 is die van de ID.Buzz, weliswaar aangepast aan zijn lagere taille. De ophanging combineert bovenliggende driehoeken aan de voorzijde met een multilinkconstructie achteraan en doet altijd een beroep op de adaptieve DCC-schokdempers, waarvan de kalibrering zich richt naar de gekozen rijmodus.
Naast de Eco-, de Comfort- en de Sport-stand komt de VW ID.7 ook mlet een Individual-setting, waarbij je zelf naar de gewenste set-up zoekt.
Leveringen en prijs
De Volkswagen ID.7 wordt op het einde van 2023 in België gecommercialiseerd, waarbij een richtprijs van minder dan 60.000 euro gehanteerd wordt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!