In tegenstelling tot de eerste generatie is de Park Assist 2.0 niet alleen in staat om zelfstandig te parkeren in het verlengde van de rijweg (dus naast de trottoirband), maar ook dwars op de rijrichting (zoals op een parkeerterrein). Bovendien gaat het automatisch parkeren langs het trottoir nu sneller en is er minder ruimte nodig (amper 5,20 meter). Zowel dwars als in het verlengde van de rijrichting kan het systeem niet alleen zelfstandig in-, maar ook uitparkeren. Na een druk op de knop hoeft de bestuurder alleen nog maar gas te geven en te remmen. Sturen doet de parkeerhulp zelf.
De vernieuwde parkeerhulp van Volkswagen debuteert eind september op de ingrijpend gefacelifte Touran en wordt daarna uitgebreid naar de rest van het gamma. Intussen is de Duitse constructeur al druk aan het experimenteren met de Park Assist 3.0, die nog een stapje verder gaat dan de 2.0. Voor de derde generatie van VW's parkeerhulp zal de bestuurder niet eens meer in de auto hoeven te zitten om gas te geven en te remmen. Met behulp van de contactsleutel zal hij vanop afstand het systeem kunnen activeren om te parkeren in heel smalle ruimtes. Maar dat is nog toekomstmuziek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!