Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / VW Touareg

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-02-2010

Volkswagen heeft de tweede generatie van de Touareg onthuld. De SUV kreeg een modernere look en werd 208 kilo lichter. Van het nieuwe model, dat ook technisch herwerkt werd, zal ook een hybrideversie verkrijgbaar zijn.

De Touareg neemt de nieuwe huisstijl van VW over en krijgt dan ook een 'Golf-radiatorrooster'. Zijn fijnere trekken geven hem een minder massief voorkomen. Maar naast een nieuwe look wilde men deze tweede generatie een lager verbruik geven. Om zuiniger te worden, tot 20 procent volgens de constructeur, verloor de SUV 208 kilo, werd zijn luchtweerstand verbeterd en beschikt hij over nieuwe motoren met stop-startsysteem (behalve de V8-versies) en een achttrapsautomaat.

Onder de kap van de Touareg vervangt VW de V8-benzinekrachtbron door een hybride met een V6. Deze parallelle hybride heeft een batterij, een drukgevoede V6-benzinemotor met directe injectie TSI van 333 pk, een versnellingsbak met acht verhoudingen en een elektromotor van 34 kW (47 pk). Wanneer de V6-TSI en de elektromotor samenwerken (boost mode), bedragen het totale vermogen en koppel 380 pk en 580 Nm. De Touareg kan in zuivere elektrische modus rijden tot 50 km/h. Door deze hybride module slaagt de SUV er in een voor zijn segment uitzonderlijke CO2-uitstoot van 193 g/km voor te leggen. Bij de benzines is er verder nog een 3.6 V6 FSI van 280 pk.

Bij de diesels verdwijnt de V10-TDI. Enkel een nieuwe V8-TDI en de V6-TDI blijven over. De nieuwe achtcilinder van 4,2 liter heeft 340 pk en onderscheidt zich door zijn fenomenale koppel van 800 Nm. Zijn gemiddeld normverbruik bedraagt 9,1 l/100 km (239 g/km CO2). Onderaan het gamma blijft de V6-TDI van 240 pk en 550 Nm dienstdoen. Met deze motor ligt het gemiddelde verbruik op 7,4 liter per 100 kilometer, terwijl de CO2-uitstoot 194 g/km bedraagt. Alle motoren worden gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met acht verhoudingen.

Alle versies hebben recht op een vierwielaandrijving 4Motion met Torsen-differentieel, met een alleterreinmodus die met een druk op de knop kan worden ingeschakeld. De V6-TDI kan optioneel uitgerust worden met het Terrain-Tech, een 4x4-systeem bevat met een reductiebak met vergrendelbaar voor- en middendifferentieel. Zo kan hij het avontuur opzoeken op moeilijk terrein.

De voorstoelen werden hertekend om een beter comfort te verzekeren bij lange afstanden. De achterbank is verstelbaar en kan over 160 millimeter verschuiven om meer beenruimte vrij te maken. De koffer biedt in maximumconfiguratie 1.642 liter aan bagageruimte. Met alle vijf de passagiers in de wagen blijft 580 liter beschikbaar. De inzittenden kunnen eventueel ook genieten van het licht dat door het optionele, grote panoramische dak valt.

Het aanraakscherm op de middenconsole is standaard. Het laat toe de radio en navigatie te bedienen, maar het wordt ook gebruikt bij het 'Area View-systeem' (optioneel) dat de omgeving rond de Touareg weergeeft met behulp van vier camera's. Qua veiligheid kijkt de SUV niet op een airbag meer of minder (negen in totaal), noch op de uitrustingsmogelijkheden die bovenop het ABS, het antispinsysteem en de stabiliteitscontrole komen: een adaptieve snelheidsregelaar die het voertuig tot stilstand kan brengen, een rijstrookcontrole, een dodehoekcontrole, actieve bixenonlampen en een antirolcontrole.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten