Er was eerder al een Lupo GTI. Daarna kwam de erg brave Fox, maar nu heeft Volkswagens kleinste stadsauto weer recht op een uitbundige versie. Die gebruikt het GTI-logo en de 1.0-benzinedriecilinder met drukvoeding uit de Golf. Zijn vermogenskenmerken bleven ongewijzigd en hij ontwikkelt dus nog steeds 115 pk en 200 Nm, wat gezien het lage gewicht van de Up (997 kilo gehomologeerd) best wel sympathiek is. Hij onderging wel een paar wijzigingen, zoals de toevoeging van een partikelfilter om al te voldoen aan de nieuwe WLTP-uitstootnorm. En omdat het om een sportieve versie gaat, krijgt het audiosysteem een functie die het motorgeluid versterkt zodat hij wat meer indruk maakt.
Eerder vlot dan GTI
We verwachten deze Up GTI begin 2018 op de markt, maar hij wordt volgende week al onthuld tijdens Oostenrijkse VW-tuningevenement van de Wörthersee. Hij wordt tussen ons gezegd en gezwegen geen echte straatracer zoals de Abarth 500 (die trouwens minstens 30 pk meer heeft), maar eerder een vlot kaartje, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,8 seconden (tegenover 9,0 seconden voor de Golf 1.0 TSI). Toch verscherpt de Up GTI zijn rijkwaliteiten met nieuwe afstellingen voor de veren en schokdempers en een 15 millimeter verlaagde ophanging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!