Update 28/12/2023: nieuwe beelden en extra informatie toegevoegd
Aangezien software steeds belangrijker wordt bij de ontwikkeling van hedendaagse auto's, is het maar logisch dat de invloed van techbedrijven verder toeneemt. Apple denkt al jaren aan een elektrische auto die autonoom kan rijden, maar lijkt die plannen niet te concretiseren. Met zijn Android Automotive-technologie speelt concurrent Google inmiddels een steeds grotere rol in de autowereld.
Huawei en Sony gaan een stukje verder, want ze hebben een samenwerkingsakkoord afgesloten met respectievelijk Seres en Honda om samen auto's te ontwikkelen. Maar ze worden ingehaald door Xiaomi: met deze SU7 brengt de smartphonespecialist binnenkort zijn eigen auto op de markt. Daarvoor werken ze samen met de Chinese autobouwer BAIC, die de productie voor zijn rekening zal nemen.
Design Xiaomi SU7: Porsche achterna
De neus van een McLaren 750S en de kont van een Kia Stinger, in profiel doet het lijnenspel wat aan dat van een Porsche Taycan denken. En ook de afmetingen zijn vergelijkbaar, want met een lengte van 4,97 meter is de Xiaomi SU7 ongeveer even groot (al is hij wel iets hoger en wat smaller). Het is evenmin een vijfdeurs, het is een klassieke kofferklep die je toegang verschaft tot het bagagecompartiment.
Om de stabiliteit bij hogere snelheden te garanderen, zet Xiaomi een actieve spoiler op de kont van de SU7. Inderdaad, net zoals Porsche.
Specificaties en prestaties Xiaomi SU7: Speed Ultra
De Xiaomi SU7 is best een snelle jongen. De 1,9 ton wegende basisversie houdt het bij een elektromotor op de achteras, goed voor 299 pk. De Max gedoopte topversie gebruikt twee motoren (299 pk voor- en 374 pk achteraan), samen goed voor een systeemvermogen van 673 pk en voor een gewichtstoename tot 2.205 kilogram.
Maar dat houdt de SU7 Max niet tegen om een topsnelheid van 265 km/u te halen en om in minder dan 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Die SU in SU7 staat niet voor niets voor "Speed Ultra".
Rijbereik en laden: best ver en erg snel
Het batterijpakket dat de Xiaomi SU7 gebruikt, heeft een capaciteit van 101 kWh en belooft een maximale range van 800 kilometer. De krachtigste versie geraakt 668 kilometer ver op een acculading. De maximale laadsnelheid is nog niet bekend, wel dat 5 minuten snelladen zouden volstaan om 220 kilometer aan rijbereik te winnen (en 510 kilometer in 15 minuten).
Xiaomi HyperOS: gezichtherkenning
Natuurlijk probeert de Chinese smartphonespecialist het verschil te maken met zijn technologie. De elektrische auto gebruikt een eigen besturingssysteem dat Xiaomi HyperOS heet en over een heleboel slimme toepassingen beschikt. Zo heb je geen sleutel nodig om de SU7 te ontgrendelen, want Xiaomi gebruikt in de B-stijlen ondergebrachte camera's met gezichtsherkenning. Bovenaan de voorruit staat een lidarmodule die de autonome rijfunctionaliteiten ondersteunt.
Leveringen Xiaomi SU7: 2024 in China, Europa?
BAIC is inmiddels gestart met de productie van de Xiaomi SU7, de eerste leveringen zijn gepland voor februari 2024. Aanvankelijk wordt enkel de Chinese markt bedient, maar het is niet ondenkbaar dat deze elektrische auto ook naar Europa komt. Bij een abonnement van Mobile Vikings, bijvoorbeeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!