Alpine is volop bezig met een elektrisch gamma dat ook hot-hatch- en cross-overmodellen zal tellen, maar klassieke koetswerkbouwers zoals Zagato kijken liever naar het verleden van de Franse sportwagenbouwer. Zoals met deze AGTZ, een hedendaagse reïncarnatie van de Alpine A220 uit 1968. Niet de meest succesvolle racewagen uit de autosportgeschiedenis, maar wel snoepgoed voor het oog.
Samen met het Poolse La Sqadra ging Zagato ging aan de slag met een moderne Alpine A110. De basis blijft behouden, maar zowat alle koetswerkpanelen worden vervangen door nieuw vormgegeven onderdelen uit koolstofvezel. Daarbij keken ze erg goed naar het slanke lijnenspel van de Alpine A220. Of er ook aan de midscheeps gemonteerde 1,8 liter-turbobenzine van de A110 geprutst werd, zegt de Italiaanse carrossier er niet bij.
Twin Tail?
Die racewagen kwam in twee versies: als short tail voor het kwiekere werk en als long tail voor snellere circuits zoals dat van Le Mans. De Zagato AGTZ is evenwel een "Twin Tail". De Italiaanse koetswerkbouwer zegent zijn naar de Alpine A220 knipogende creatie immers een afneembare achterzijde, zodat je kan kiezen voor de korte kont of voluptueuzere billen.
Zagato plant een oplage van 19 exemplaren, die van eigenaar wisselen vanaf 650.000 euro. Naast het van de A110 gekende wit en blauw wordt de AGTZ ook voorgesteld in de livrei waarmee de Alpine A220 in 1969 aan de start van de 24 Uur van Le Mans stond. Maar klant is koning, dus een gele of zelfs een roze behoort ook tot de mogelijkheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!