In 2015 presenteerde Zagato de Maserati Mostro, een compacte supersportwagen die grotendeels ontwikkeld en gebouwd werd door het Belgische Gillet. Als eerbetoon aan de Maserati 450S Coupé Zagato uit 1957, op verzoek van Stirling Moss ontworpen door Frank Costin voor de 24 Uur van Le Mans. Die racewagen kreeg immers het koosnaampje "il mostro". Inmiddels zijn we zeven jaar later, maar het monster leeft nog steeds.
LEES OOK De Nettuno-motor van Maserati
Op het 2022 Concorso d'eleganza Villa d'Este rijdt Zagato de Maserati Mostro Barchetta voor, een open variant die hetzelfde chassis uit koolstofvezel combineert met een nieuwe motoroptie. De atmosferische 4.2-V8 blijft beschikbaar, maar desgewenst kan je de Barchetta ook combineren met de Nettuno-krachtbron uit de Maserati MC20. De keuze voor die V6-biturbo verhoogt het vermogen van 420 naar liefst 630 pk. Oppassen, want tractiecontrole heeft deze Zagato-creatie nog steeds niet.
Wel koolstofvezel, geen tractiecontrole
Aan het design van de originele Maserati Mostro raakt Zagato nauwelijks. De Barchetta schrapt het dak en krijgt aangepaste koetswerkpanelen op de achterzijde (zonder achterspoiler), maar verder blijft het lijnenspel gevrijwaard van al te moderne designtoetsen. Het interieur krijgt wel een aangepaste aankleding, die naast kwalitatiever ook meer bij de tijd is. Nu goed, verwacht geen gigantisch aanraakscherm, ook als Barchetta blijft de Maserati Mostro een Spartaanse sportieveling.
LEES OOK Zagato viert 100 jaar Maserati met magistrale Mostro
Hoeveel de "Mostro Barchetta Zagato Powered by Maserati" kost, wil het Italiaanse designhuis niet aan onze neus hangen. We weten wel dat de oplage van de Barchetta beperkt wordt tot vijf exemplaren, net zoals dat destijds met de gesloten versie van de Maserati Mostro het geval was. De eerste van vijf wagens is intussen bij zijn nieuwe baasje.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!