UPDATE (17/11/23) Extra informatie en nieuwe beelden toegevoegd
Net zoals Lynk & CO, Polestar en Volvo behoort ook Zeekr tot het gigantische Geely-imperium. Voorlopig beperkt het Europese marktoffensief zich tot de X en de 001, maar binnenkort versterkt het Chinese merk de troepenmacht met een directe rivaal voor de vernieuwde Tesla Model 3 en de nieuwe BYD Seal: de Zeekr 007. En die goochelt met indrukwekkende specificaties en een bijzonder interessante prijskaartje.
LEES OOK Getest: lees onze review van de Zeekr X
In tegenstelling tot de X en de 001, die nog sterk op de modellen van Lynk & Co gelijken, krijgt de Zeekr 007 een eigen designidentiteit. Het koetswerk is 4,87 meter lang, waarmee hij zich netjes tussen de wat kortere Tesla Model 3 en de iets langere BYD Seal positioneert. Dankzij het gesplitse panoramadak dat tot op de achterklep lijkt door te lopen, baadt het interieur in licht. Het dashboard combineert een compacte display met een enorm infotainmentscherm dat de voornaamste bedieningsfuncties bundelt.
Specificaties Zeekr 007: prestaties, laadkenmerken en rijbereik
De Zeekr 007 bouwt op de zogeheten PMA2+-architectuur, die afgeleid is van de modulaire SEA-basis van moederhuis Geely. Er is sprake van twee varianten: een RWD Single Motor die 272 pk sterk is en een AWD Dual Motor die over een systeemvermogen van 428 pk beschikt. De achterwielaangedreven 007 sprint in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u, de vierwielaangedreven versie heeft genoeg aan 2,8 seconden.
LEES OOK Getest: lees onze review van de Zeekr 001
Het accupakket heeft een capacteit van 69 kWh (waarvan 64 nuttig), wat de Zeekr 007 een WLTP-rijbereik van 640 kilometer zou geven. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Smart #1, de Volvo EX30 en de Zeekr X waarmee de 007 een heleboel EV-componetnen deelt, gebruikt deze elektrische auto een 800-voltarchitectuur. De Zeekr 007 zou aan 15 minuten snelladen genoeg hebben om de capaciteit van de batterij op te trekken van 10 naar 80%.
In China zou de Zeekr 007, die in de loop van 2024 in de Volksrepubliek gelanceerd wordt, minder dan 30.000 euro kosten. We zijn benieuwd wat het Europese prijskaartje wordt, gesteld dat deze elektrische auto ook naar onze contreien komt om de 001 en de X te vervoegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!