Het project ST1 van het Deense Zenvo Automotive is opgestart in 2004 en moest op de markt komen in 2009, in een beperkte reeks van 15 exemplaren. Door de crisis heeft zijn lancering echter een klein beetje vertraging opgelopen. Vandaag is hij voor het eerst in het echt te zien, op het autosalon van Dubai. Onder de motorkap schuilt een zevenliter-V8 met zestien kleppen en zowel een compressor als een turbo. Daarmee levert hij een helse 1.104 pk (810 kW) bij 6.900 o/m en 1.430 Nm bij 4.500 o/m. Met een draaiknop kan het vermogen echter worden getemperd: in de stand Normal levert hij "slechts" 650 pk, in Sport 850 pk en in Race de volle 1.104 pk. Het geheel wordt gecontroleerd door een manuele zesversnellingsbak. De Zenvo zou naar 100 km/h moeten kunnen spurten in 3 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 375 km/h.
Al dat geweld vereist een aangepaste ophanging, vooral omdat het enkel aan de achterwielen wordt doorgegeven. Daarom staat hij op variabele Öhlins-schokdempers en heeft hij geventileerde schijfremmen met zes zuigers met een diameter van 380 millimeter vooraan en 355 millimeter achteraan. Als optie zijn uiteraard keramische schijven van 394 millimeter met acht zuigers verkrijgbaar. Verder staan in de catalogus zaken als harnas, koolstofvezel wielen of een gereedschapskist. Over het verbruik van het 4.665 millimeter lange en 1.198 millimeter lage monster zwijgen de Denen trouwens wijselijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!