Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Alle motorfietsen van het salon van Brussel 2017

Geschreven door Laurent Blairon op 22-12-2016

In de patio en in Paleis 9 kunnen echte motorliefhebbers hun hartje ophalen, maar ook pendelaars die een oplossing zoeken voor hun mobiliteitsproblemen. We deelden de gemotoriseerde tweewielers op in de vier segmenten die populair zijn in België.

TRAILS

BMW R 1200 GS RALLYE

Ere wie ere toekomt: de almaar krachtigere en duurdere GS 1200 is nog altijd een van de meest verkochte zware motorfietsen in België (en wereldwijd). En dat is geen toeval. Deze comfortabele, bijzonder goed uitgeruste en snelle motorfiets is geknipt voor pendelaars. Om eraan te herinneren dat het echter in de eerste plaats een trail is en blijft, leidt BMW er in 2017 een Rallye-versie van af. Die is meer endurogericht met zijn spaakvelgen, zijn rallyzadel, zijn motorbescherming en zijn opzienbarende Motorsport-livrei nieuwe stijl. Hij behoudt zijn tweecilinder-boxer van 125 pk.

DUCATI MULTISTRADA 950

Ook in de motorfietswereld wordt er gedownsized. Logisch, want waarom kiezen voor een dure en zware motor waarmee je uiteindelijk weinig bent? Na de 1200 maakt nu dus de Multistrada 950 zijn opwachting, met een tweecilinder die 113 pk ontwikkelt (tegenover bijna 150 voor de 1200). De Multistrada 950 is een beetje makkelijker om mee te leven en blijft even veilig dankzij zijn elektronische rijhulpsystemen (instelbaar ABS, tractiecontrole) en uitstekende ophanging.

 


KTM 1290 SUPER ADVENTURE S

De door een tweecilinder van 1.301 cc en 160 pk aangedreven 1290 Super Adventure is een echte woestijnrat. Hij ademt het exotische parfum uit van de Dakar-rally, die al jarenlang wordt gedomineerd door KTM. Nu wordt van de Super Adventure een S-versie afgeleid, om in de verf te zetten dat hij ook uitblinkt op het asfalt. Met zijn antispinsysteem, ABS met bochtstabiliteitscontrole, vertrekhulp voor op hellingen en semiactieve ophanging maakt deze motorfiets van zijn bestuurder een heerser over de weg. De S-versie onderscheidt zich door een verlichting die uitsluitend gebruikmaakt van leds, en door een nieuw tft-instrumentenpaneel, dat het hightech aspect van dit model benadrukt.


SUZUKI DL 650 V-STROM

Een beetje kalmte en gezond verstand vinden we bij de nieuwe V-Strom 650. De reputatie van Suzuki’s uitstekende twin van 645 cc op het vlak van karakter, betrouwbaarheid en verbruik hoeft niet meer te worden aangetoond. Uiterlijk neemt de V-Strom 650 de look over van de V-Strom 1000. Naast nieuwe kleurtjes is er ook een XT-versie met spaakvelgen en al het nodige om zorgeloos te pendelen en te reizen, vooral op het asfalt, maar ook op onverharde ondergrond. Kortom, dit is het soort motorfiets zonder kouwe drukte, dat je als gepassioneerd motorfietsliefhebber echter perfect dagelijks bijstaat.

MODERNE NOSTALGIE

BMW R NineT URBAN GS

Liefhebbers dromen al langer van een BMW GS met een neoretrosausje. Die droom heeft concrete vorm aangenomen met de Roadster R NineT G/S. Die lijkt op de Scrambler-versie en neemt er de luchtgekoelde tweecilinder-boxer, het voorwiel van 19 duim en de klassieke vork van over, maar onderscheidt zich door een heerlijke R 80 G/S-stijl. Deze roadster zal echter in de eerste plaats een motorfiets blijven voor avonturen in of rond de stad, want hij is te stijf, onvoldoende wendbaar en vooral te duur (ongeveer 13.000 euro) om je ermee naast het asfalt te wagen.


DUCATI MONSTER 797

De nieuwigheid op de Ducati-stand zou haast onopgemerkt kunnen blijven, maar nochtans is de Monster 797 misschien wel de interessantste Ducati van 2017. Mettertijd was de Monster exclusief (lees: duur) geworden en ook veeleisend om mee te rijden. De Monster 797, die de eenvoudige motor van de Scrambler 800 overneemt (een V-twin van 803 cc en 75 pk), benadert echter de authentieke simpliciteit van de eerste Mostro uit 1992. Twee details bewijzen dat: zijn – specifieke – buizenframe en zijn luchtgekoelde motor. Meer is echt niet nodig...

 

TRIUMPH BONNEVILLE BOBBER

De erg authentieke en specifieke Bobber-stijl krijgt een interessante originele uitwerking bij Triumph. De technische basis is die van de Bonneville T120 (met een karaktervolle tweecilinder-in-lijn met 77 pk en 106 Nm), maar dé blikvanger is het zwevende enkele zadel dat je kunt verschuiven om de rijhouding aan te passen. Onder het klassieke kleedje schuilt moderne technologie (ABS, rijmodi) en een nauwkeurige geometrie om geen mal figuur te slaan bij een sportief-toeristische rit. Kortom, de Bonneville Bobber heeft meer dan één pijl op zijn boog.


Royal Enfield Himalayan

De jongste jaren nam de populariteit van Royal Enfields alleen maar toe. Logisch, nu vintage de trend is. Let wel, de modellen van het tegenwoordig Indiase merk zijn niet neoretro, maar gewoon retro tout court. Gedreven door records qua productie en omzet brengt Royal Enfield echter mooie projecten voort, zoals de nakende Himalayan, de eerste trail van het merk. Het model werd bewust eenvoudig en robuust gehouden en maakt gebruik va een nieuw Harris-frame, een nieuwe LS410-motor (een eencilinder van 411 cc en 25 pk) en een ophanging die alles aankan. Hoeveel de Himalayan zal kosten, zullen we pas in de loop van dit jaar weten.

Lichte motoren

KTM DUKE 125

Als een van de meest gestileerde 125 cc-motorfietsen op de markt wijdt de Duke 125 het nieuwe design van KTM’s Duke-familie in, die bestaat uit karaktervolle straatmotorfietsen. Bij diezelfde gelegenheid past zijn eencilinder van 125 cc en 15 pk zich aan de Euro 4-norm aan. Qua look verandert alles, of toch bijna, met name door de nieuwe, expressieve leds en de grotere tank (13,4 liter). En kleinere motorfiets of niet, de Duke 125 heeft recht op een tft-scherm in kleur. Het uitgekiende rijwielgedeelte maakt messcherpe rijlijnen mogelijk. Kortom, dit is mobiliteit gecombineerd met Oostenrijkse passie.

SUZUKI GSX-R & GSX-S 125

Met het duo GSX-R en GSX-S maakt Suzuki – opnieuw – een interessant uitstapje in het segment van de sportieve 125 cc-modellen. Het merk beweert de lichtste (en dus sportiefste) modellen van de categorie aan te bieden, maar toch met een comfortabele ergonomie. Daartoe genieten ze allebei een volledig nieuwe motor van 125 cc met injectie en vloeistofkoeling, een laag gewicht en een respons die aangepast is aan het hortende verkeer in de stad. Hun ABS van Bosch zou maar 590 gram wegen… Voor de look heeft Suzuki zelfs gedacht aan een lak die geïnspireerd is op de MotoGP. Een mooi aanbod om jongeren aan te spreken, zeker als de prijs onder de 5.000 euro zou liggen…

HONDA CRF 250 RALLY

In tegenstelling tot voor een 125 cc-model heb je voor een exemplaar van 250 cc een specifiek motorrijbewijs nodig, maar je krijgt er wel een grotere veelzijdigheid voor in de plaats, evenals interessante modellen, zoals deze CRF 250 Rally, met een heerlijke Dakar-look. Maar vergis u niet: het opzet was een motor te creëren die eruitziet als een competitie-exemplaar, maar de CRF 250 Rally is net zo goed dagelijks bruikbaar om te filefilteren als om in het weekend niet-geasfalteerde paden op te zoeken. Een bijzonder veelzijdige 250 cc-motorfiets dus zoals er vroeger zoveel waren. Zijn eencilinder van 250 cc en 25 pk is geen bliksemschicht, maar de fun schuilt elders, namelijk in zijn vermogen om soepel te rijden.

APRILIA TUONO 125

De nieuwe Tuono zal zeker pendelaars aanspreken voor wie een 125 cc-motorfiets meer is dan gewoon een vervoermiddel – met een Aprilia rijden is je sowieso al van de massa onderscheiden… De ‘kleine’ Tuono neemt de stijl van de grotere Tuono V4 over, maar heeft een levendige en zuinige 125 cc-eencilinder van 15 pk. Naast zijn sportieve look verwent de Tuono 125 zijn bestuurder met een comfortabel zadel en een breed stuur. Zijn ABS verzekert de veiligheid in de stad. Aangezien hij ook voor jongeren is uitgedacht, heeft de Tuono 125 een USB-aansluiting en een opbergvak waarin een tablet van 6 duim past. Al bij al is dit misschien wel het meest sexy model in de 125 cc-klasse.

MAXISCOOTERS

HONDA X-ADV

Honda deinst er niet voor terug niches uit te proberen. Kijk maar naar de nieuwe X-ADV, de eerste SUV-maxiscooter, een soort van kruising tussen een Africa Twin 1000 en een Integra 750. Van die laatste neemt hij de technische basis over (chassis en motor), inclusief de gerobotiseerde overbrenging met dubbele koppeling. Voor de aankleding werd dan weer meer geput uit het universum van de avontuurlijke trail, met een bestuurderspost met daarboven een tripmasterachtig dashboard dat niet zou misstaan op een echte trail.


SUZUKI BURGMAN 400

Op het eind van de jaren negentig vond de eerste Suzuki Burgman 400 het segment van de maxiscooters uit, of anders gezegd dat van de GT-scooters met een cilinderinhoud van meer dan 250 cc. Sindsdien is de Burgman geëvolueerd, maar hij is nog altijd een van de referenties onder de pendelscooters. De jongste versie pakt onder andere uit met een lichtere look, een stijver chassis en een dikker zadel, ‘details’ die hem tegelijk sexyer maken en aangenamer om het hele jaar door mee te leven.


YAMAHA TMAX

Na vijftien jaar en meer dan 230.000 verkochte exemplaren in Europa is de TMax nog altijd een van de meest begerenswaardige maxiscooters uit het topsegment. Hoewel zijn algemene concept een dagje ouder wordt, schittert hij nog altijd met zijn stijl, zijn prestaties en zijn standing. Voor 2017 is de TMax er in drie versies (TMax, TMax SX en TMax DS), waarbij de uitrusting en wat cosmetische details het verschil maken. Alle drie behouden ze de tweecilinder van 530 cc en 44 pk, die echter nog zachter werd en een topsnelheid van meer dan 160 km/h (op de teller) mogelijk maakt. Een must, al is de prijs niet van de poes...

KYMCO AK 550

Al enkele jaren koestert Kymco de ambitie een echte premiummaxiscooter op de markt te brengen, een model dat de gevestigde waarden – waaronder de befaamde Yamaha TMax – de duvel zou kunnen aandoen. Komende lente is het eindelijk zover, met de AK 550, die veel verleidelijker is dan de eerdere MyRoad 700. Deze maxiscooter, die gesculpteerd is als een sportieveling, belooft het beste compromis op de markt voor woon-werkverkeer enerzijds en plezier anderzijds. Met zijn aluminium frame, zijn centraal opgestelde tweecilinder van 550 cc en 55 pk, zijn uitgebreide uitrusting en zijn tandriemoverbrenging zitten we hier in het bovenste deel van het segment. De AK 550 zou dan ook ongeveer 9.500 euro gaan kosten.


Ontdek ook

APRILIA | Aprilia stelt verschillende evoluties van bestaande modellen voor, met name de Dorsoduro 900 en Shiver 900. De eerste is een zogenaamde ‘megamoto’ in de geest van de supermoto, de tweede wil een originele roadster zijn.

BMW | BMW breidt de GS-familie nog uit met de G 310 GS , een veelzijdige en robuuste kleine trail die door BMW ontwikkeld werd, maar geproduceerd wordt in India. Zijn compacte vloeistofgekoelde eencilinder van 313 cc ontwikkelt 34 pk, om zowel beginnende motorrijders als doorgewinterde pendelaars te verleiden.

DUCATI | Bij Ducati kunnen bezoekers de SuperSport 939 ontdekken. Die neemt de trekken van de beeldschone Paginale over, maar biedt een grotere veelzijdigheid, meer comfort en een ‘bravere’ motor: een V-twin van 937 cc en 113 pk. Deze SuperSport 939 werd op het recente motorfietssalon van Milaan verkozen tot mooiste motorfiets.

HARLEY-DAVIDSON | De talrijke liefhebbers kunnen bij Harley-Davidson de nieuwe V-twin Milwaukee-Eight ontdekken, met een blokhoek van 45 graden, een cilinderinhoud van 1.746 tot 1.870 cc en (afhankelijk van de versie) vloeistofkoeling. Deze krachtbron zou goed moeten zijn voor meer koppel en een betere respons.

HUSQVARNA | De Zweedse constructeur stelt sensatiemachines voor: de Supermoto 701 is er voor de liefhebbers van supersportieve modellen, maar de toekomst van het merk ligt toch vooral bij de recente neoretroroadsters Svartpilen en Vitpilen 401.

INDIAN | Het merk Indian, een concurrent van Harley-Davidson, zet zijn nieuwe topmodel in de spotlights: de Roadmaster, het summum qua rijcomfort op zijn Amerikaans.

KAWASAKI | Kawasaki stelt zijn nieuwe roadsters met twee of vier cilinders voor (Z650, Ninja 650, Z900, Z1000SX), evenals een nieuwe veelzijdige kleine trail: de Versys 300. En niet te vergeten: de superkrachtige Ninja H2 met drukvoeding.

MASH | Lowcost bestaat ook in de motorfietswereld. Mash, een merk dat ontwikkeld wordt in Frankrijk en geproduceerd wordt in China, biedt de heerlijke TT40 Café Racer aan, met een 400 cc-motor van 28 pk. Die ziet er schitterend uit en kost minder dan 6.000 euro.

MV AGUSTA | Op de stand van het Italiaanse prestigemerk MV Agusta vinden we de radicalere RC-versie van de sportieve trail Turismo Veloce terug. Die moet straffere sensaties garanderen, wat zeker moet lukken met zijn driecilinder van 798 cc en 110 pk…

MOTO GUZZI | De roadster V7, die meer dan ooit meesurft op de vintagetrend, zit aan zijn derde generatie. Zijn dwars opgestelde karaktervolle tweecilinder van 750 cc , zijn cardanaandrijving en zijn stilistische puurheid maken hem erg verleidelijk.

PEUGEOT | De driewielige maxiscooter Metropolis krijgt extra uitrusting, met name een handsfree startkaart, een tractiecontrole en een bandendrukcontrole, boven op nieuwe ledverlichting en een verstelbare voorruit.

PEUGEOT DJANGO | De neoretroscooters Django zullen de Peugeot-stand opfleuren met opvallende kleurtjes. De Django is verkrijgbaar met 50 of 125 cc en in verschillende afwerkingsniveaus (Sport, Evasion, Allure, Heritage). In totaal zijn 110.000 combinaties mogelijk.

SYM | Scooterspecialist Sym stelt belangrijke nieuwigheden voor, waaronder de Mio 115 cc, de Jet 14 en de nieuwe CruiSym. De bestsellers Joymax 125 en 300 ondergaan nog enkele detailevoluties.

YAMAHA | De gespierde roadster MT-10 (4 cilinders, 1.000 cc en 160 pk) krijgt het gezelschap van een SP-versie, die uitpakt met een semiactieve Öhlins-ophanging, het summum voor een op grote schaal geproduceerde motorfiets.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten