De nieuwe Lexus UX is ontwikkeld op hetzelfde platform als de Toyota C-HR en de jongste Prius (TNGA of Toyota New Global Architecture) en heeft veel gemeenschappelijk met die twee modellen. De cross-over moet het stokje overnemen van de CT 200h, die ondanks een paar onmiskenbare kwaliteiten nooit echt een publiek heeft weten te vinden. Hij is 4,5 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog, een formaat dat vergelijkbaar is met dat van de C-HR, wat meteen betekent dat hij voldoende plek biedt aan vier volwassenen en hun bagage.
Hybride
Zoals kon worden verwacht zet de UX volop in op hybride technologie met de gloednieuwe tweeliter uit de Toyota Auris, die ook op dit salon van Genève 2018 zijn werelddebuut beleeft. Hij heet dan UX 250h en ontwikkelt net geen 180 pk (178 pk om precies te zijn). Net zoals zijn grote broer LS 500h krijgt de UX een nieuwe overbrenging, die het traditionele epicycloïdale tandwielstelsel combineert met een versnellingsbak met meerdere verhoudingen voor vlottere reacties. De UX kan ook een vierwielaandrijver zijn, maar dan enkel als optie.
Dynamisch
Lexus belooft bovendien een dynamisch rijgedrag dankzij de McPherson-voorwielophanging en dubbele driehoeken voor de achteras. Er komt ook een F-Sport-versie, die zich onderscheidt door een agressiever uiterlijk, een stugger en lager chassis en een specifieke uitrusting. Tot slot wordt de stroomlijn min of meer actief, zo beweren de Japanners, met de “Aero Stabilizing Blade Lights”, fijne vleugeltjes op en rond de lichten die zouden maken dat de auto de lucht nog beter doorklieft. Dat moeten we toch eens nagaan…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!