In 2010 was de Auris het eerste massaproductiemodel van Toyota met een hybride aandrijflijn op de Europese markt. In 2018 wijdt de derde generatie een andere première in voor het gamma van Toyota: hij biedt twee hybride versies in één koetswerk. De “instapper” voor de technologie is de recente hybride 1.8-groep met 122 pk die werd ingewijd door de jongste Prius. Maar Toyota heeft nu ook een volledig nieuwe aandrijflijn met meer vermogen voor meer dynamiek. Die is opgebouwd rond een 2.0-benzinemotor en ontwikkelt wel 180 pk. Het motorenpalet wordt langs onderen vervolledig door een enkele niet-hybride variant: de recente 1.2-turboviercilinder op benzine die al in de vorige Auris beschikbaar was. Het dieselaanbod verdwijnt dus volledig uit de Auris-catalogus.
TNGA
Op technisch vlak schakelt het model over op het recente modulaire platform TNGA. Dat moderne platform zou nog meer rijplezier moeten bieden, onder meer dankzij een 20 millimeter lager zwaartepunt, maar maakt het ook mogelijk om de jongste veiligheidssystemen sneller te veralgemenen onder de naam “Toyota Safety Sense”. Qua stijl wordt de Auris meer dynamisch en gespierd. Zo is hij 4 centimeter langer maar ook 2 centimeter lager, en vooral zijn motorkap zakt met liefst 4,7 centimeter. Tot slot kan het meer dynamische koetswerk van de nieuwe Auris nog worden opgefrist met een tweekleurige lak en met een dak met zwarte stijlen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!