Het was geen geheim dat Hyundai met een elektrische versie zou komen van zijn recente ‘charismatische’ SUV Kona. Al van bij de lancering van de benzine- en dieselversies had Hyundai, dat zijn aanbod van alternatieve aandrijflijnen versneld uitbreidt, een elektrische variant beloofd. Maar technische details kregen we nog niet. Vandaag worden we allesbehalve teleurgesteld: de ‘basisversie’ heeft een elektromotor van 99 kW (135 pk) en een lithium-polymeerbatterij van 39,2 kWh. Daarmee zou hij op de nieuwe WLTP-verbruikscyclus, die veel realistischer is dan de NEDC-cyclus, een rijbereik halen van 300 kilometer. En er is nog een tweede versie…
470 kilometer
Hyundai wil zijn elektrische modellen namelijk ook een ‘sportieve’ uitstraling geven. Daarom komt er een aantrekkelijke tweede versie van de elektrische Kona met een elektromotor van 150 kW (204 pk). Die heeft slechts 7,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te sprinten. Bovendien heeft hij een accupakket van wel 64 kWh, waardoor Hyundai een rijbereik kan beloven van 470 kilometer. De geïntegreerde lader met een vermogen van 7,2 kW kan de batterij volledig volladen in 9,5 uur aan een muurstekker, tegenover 6 uur voor de versie van 39,2 kWh. In beide gevallen kan de elektrische Kona ook worden gekoppeld aan een gelijkstroom-snellader van 100 kW, waardoor hij 80 procent van zijn rijbereik kan recupereren in 54 minuten. De twee Kona EV’s krijgen tot slot nog een specifiek digitaal instrumentenbord.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!