Hoewel de nieuwe Alpine A110 ons beloofd was voor eind 2016, moesten we geduld oefenen tot het Salon van Genève 2017. Zoals verwacht, herneemt de nieuwkomer de benaming van de mythische berlinette A110 uit de vorige eeuw. Hij werd ook in dezelfde optiek gebouwd als het geesteskind van Alpine-oprichter Jean Rédélé, met heel wat aandacht voor de verhouding gewicht-vermogen. Op stijlvlak bleven alle lijnen en proporties van de vorig jaar voorgestelde Concept Vision behouden. Ontwerper Antony Vilain heeft dus niet gelogen over de productierijpheid van zijn prototype – zie onze Close-up verschenen in AG 948 van 2 maart 2016 – en we moeten toegeven dat hij er nog mooier uitziet in de kleur ‘Bleu Alpine’. Wij mochten de auto exclusief en in primeur ontdekken in het gezelschap van enkele experts.
Doorgedreven gebruik van aluminium
“Het gewicht vormde uiteraard een belangrijk bestanddeel van ons lastenboek,” aldus Michel Fumex, hoofdingenieur van het project. “Het verschil met andere projecten die ik heb mogen leiden bij Renault schuilt in het feit dat de gewichtsbesparing hier niet in het teken van het verbruik en de CO2-uitstoot stond maar beschouwd werd als een cruciaal element om de vooropgestelde prestaties, wendbaarheid en sensaties te realiseren,” voegt hij toe. Officieel heeft de Alpine A110 een rijklaar leeggewicht van 1.080 kilogram (inclusief vloeistoffen en een voor 90 procent gevulde brandstoftank) en blijkbaar heeft de man moeten knokken om het gewicht zo laag te houden binnen een aanvaardbaar budget. “Met uitzondering van de bumpers in kunststof en het dakpaneel in SMC (sheet Molding Compound) is de hele auto uit aluminium vervaardigd. De chassisstructuur bestaat uit aluminium profielen en platen die gelijmd, geklinknageld en op bepaalde plaatsen zelfs gelast werden. En ook de ophangingsarmen (dubbele driehoeken rondom) zijn uit hetzelfde materiaal gemaakt,” voegt Fumex toe. “Dat zijn principes die Alpine van bij het begin heeft bepaald, toen het partnerschap met Caterham werd ondertekend.” Zoals bekend, werd dat laatste in 2014 vroegtijdig beëindigd, wat ongetwijfeld de lichte vertraging in de commercialisering verklaart.
1.8 Turbo met 250 pk
Centraal in het chassis ligt een rechtstreeks ingespoten 1.8-turbomotor, weten we nu ook. Hij is afkomstig uit de organenbank van de Alliantie Renault-Nissan en werd speciaal afgesteld door Renault Sport, dat heel wat werk heeft verricht aan deze A110. Hoewel de eerste geruchten spraken van vermogens tot 300 pk, preciseert Alpine vandaag dat de 1.8-motor “in eerste instantie” 250 pk en 320 Nm koppel zal leveren, wat volgens onze ingenieur al ruimschoots volstaat voor een stevige dosis rijplezier. “Hij levert ook heel wat koppel bij lage toerentallen. Vanaf 2.000 o/m gaat het echt vooruit, waardoor je een erg aangename en vlot rijdende auto krijgt, die heel wat fun biedt zonder dat je met het mes tussen de tanden moet rijden.” Ter info geven we mee dat de constructeur een sprint van 0 tot 100 km/h in 4,5 seconden en een topsnelheid van ongeveer 250 km/u aankondigt. Om al dat geweld op beheerste wijze over te brengen naar de achterwielen, doet hij een beroep op de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (EDC) van Getrag-origine die zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend in het Renault-gamma. De spreiding en schakelwetten zijn uiteraard specifiek voor de A110. Eveneens belangrijk om weten is dat er momenteel geen sperdifferentieel wordt gemonteerd op de Alpine en dat het (standaard gemonteerde) ESP nooit zal tussenkomen om de auto in de bocht te leiden of te houden. “We wilden een zuivere, overal efficiënte auto zonder kunstgrepen,” voegt de expert toe. Eric Reymann – zie interview hiernaast – geeft van zijn kant toe dat hij de originele afstelling van de A110 niet wou bezoedelen met dit type van differentieel... maar dat hij er wel over zou nadenken voor een eventuele radicalere versie in de toekomst. Deze voormalige Renault Sport-medewerker weet wel hoe hij de dingen moet formuleren!
'Normal', 'Sport' en 'Track'
Ook het interieur blijft trouw aan de stijl onthuld door de Concept Vision. Het dashboard oogt fijn en luchtig en de zwevende middenconsole herinnert zelfs een beetje aan de recentste sportievelingen van het merk met het steigerende paardje. Er zijn slechtere inspiratiebronnen. In deze ‘Launch Edition’-versie, de enige die bij de lancering verkrijgbaar is, beschikt de Alpine ook over schitterende kuipstoelen uit een stuk die niet zouden misstaan in echte competitiemodellen maar helaas weinig verstelmogelijkheden bieden door de vaste steunen. Het TFT-scherm, de aluminiumonderdelen verspreid over het hele instrumentenbord en de gewatteerde deurpanelen geven de wagen een echt luxueuze toets en ook de ergonomie lijkt goed uitgedacht. De Sport-toets die rechtstreeks op het stuur werd geplaatst, maakt het mogelijk om de afstelling van de stuurbekrachtiging, de respons van de motor, de transmissie en het ESP-systeem en de klank van de uitlaat (met gestuurde kleppen) naar wens af te stellen met drie standen: ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track. Alleen moeten we nog even geduld oefenen om de dynamische kwaliteiten aan de tand te voelen van deze wagen, die zich nu reeds opwerpt als een van de sportieve onthullingen van het jaar. Aangezien de productie voor 2017 al volledig uitverkocht is, zullen de echte liefhebbers nog minstens tot 2018 geduld moeten hebben... Het budget dat je moet voorzien schommelt ergens tussen de 55.000 en 60.000 euro (indicatieve prijzen voor Frankrijk). Definitieve prijzen voor België zijn er nog niet. Wordt vervolgd met andere woorden...
Beelden : Geoffroy Libert
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!