Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Audi A4: vernieuwing zonder revolutie

Verwachte lancering : 15-11-2015

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-06-2015

Audi onthult de nieuwe generatie van de A4, tegelijk als berline en als breakversie Avant. Hij is iets langer en veel meer gestroomlijnd. Als optie rijdt hij zelfstandig in de file.

De nieuwe Audi A4 is klaar en koos duidelijk meer voor evolutie dan voor revolutie. Het merk met de vier ringen pakt dubbel uit door de berline en de breakversie Avant tegelijk te introduceren tijdens het autosalon van Frankfurt (17 tot 27 september). In november komen ze ook gelijktijdig op de markt. Zonder daarom radicaal van look te veranderen, vertoont deze nieuwe generatie toch een strakker uiterlijk. Hij is 4,73 meter lang en heeft een wielbasis van 2,82 meter. Verder is hij 1,84 meter breed en 1,43 meter hoog. De koffer van de berline slikt minstens 480 liter, die van de Avant 505 liter, of met neergeklapte achterbank zelfs 1.510 liter. Het gewicht zou met 120 kilo zijn teruggedrongen, zodat Audi een basisversie kan aanbieden die 1.320 kilo weegt.

Xenon standaard

De A4 wil vooral technologisch zijn en wordt daarom standaard geleverd met xenonlichten, die als optie kunnen worden vervangen door led- of Matrixkoplampen. Ook in het interieur primeert high tech, met onder meer het digitale instrumentenbord 'Virtual Cockpit' van de TT. De A4 behoudt daarentegen wel nog een centraal multimediascherm op de middenconsole, dat je Apple- of Android-smartphone kan dupliceren. Bepaalde telefoons kunnen zelfs inductief worden opgeladen in de 'Phone Box'. De auto heeft verder heel wat (optionele) rijhulpsystemen, zoals een parkeerhulp, een waarschuwing voor achteropkomend verkeer of een verkeersbordherkenning. De A4 kan zelfs in beperkte mate zelfstandig rijden.

Een beetje zelfstandig

De A4 zet namelijk een eerste, voorzichtige stap in die richting. Zo functioneert de adaptieve snelheidsregelaar niet langer enkel op basis van de informatie van een radar in de neus en een camera achter de voorruit. Hij houdt namelijk ook rekening met gegevens van het navigatiesysteem om te kunnen anticiperen op bochten en hellingen en kijkt ook naar verkeersborden. Als optie biedt Audi een actieve snelheidsregelaar (enkel met automatische versnellingsbak) die tot 65 km/h zelfstandig kan rijden in files. In druk verkeer moet de bestuurder dan zelfs niet meer sturen, omdat de auto binnen de witte lijnen blijft rijden dankzij de spoorassistent.

Gestroomlijnd

De teams bij Audi hebben veel werk gemaakt van de stroomlijn van hun jongste telg. De berline zou daarom een Cx kunnen neerzetten van 0,23, terwijl de Avant 0,26 haalt, wat uitstekende waarden zijn. Wanneer hij op de markt komt, biedt de A4 drie benzinemotoren aan die standaard worden gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (S-Tronic): de 1.4 TFSI met 150 pk en 2.0 TFSI met 190 of 252 pk. Dieselrijders kiezen uit 4 TDI's: 2.0 TDI met 150 pk (en een CO2-uitstoot van slechts 95 g/km in zijn Ultra-versie) of 190 pk en 3.0 TDI met 218 of 272 pk, waarbij die laatste wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Later volgen nog een instap-TDI met 122 pk en een aardgasversie. Afhankelijk van de motor wordt de A4 geleverd met voor- of vierwielaandrijving, met vectoriële koppelverdeling voor de krachtigste versies. Op die manier moet hij onbevreesd de concurrentie van de BMW 3-Reeks, de Jaguar XE of de Mercedes C-Klasse het hoofd gaan bieden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten