De langverwachte Honda Civic Type R is onthuld op het autosalon van Genève (5-15 maart). De Japanse sportberline met zijn agressieve uiterlijk heeft een kont die wordt gedomineerd door een enorme spoiler en een diffuser met vier uitlaatmonden. In de neus ligt een 2.0-turboviercilinder te popelen om zijn 310 pk en 400 Nm los te laten. Hij haalt tot 7.000 o/m. En zoals eerder al aangekondigd ligt een topsnelheid van 270 km/h binnen het bereik. Optrekken van 0 naar 100 km/h zou slechts 5,7 tellen duren.
Om het beste te halen uit zijn tweeliter en chassis krijgt de Type R een nieuwe R+-modus die na een druk op een knop inwerkt op de motorrespons en de actieve schokdemping. Daarna zou de Civic een meer 'viriel' rijgedrag vertonen. Om te vertragen kan de voorwielaandrijver rekenen op Brembo-remmen met schijven van 350 millimeter die worden aangegrepen door klauwen met vier zuigers vooraan. Zijn negentienduimers hebben al heel wat rondjes afgelegd op het testcircuit van Suzuka (Japan) tijdens de ontwikkelingsperiode. Hij kreeg bovendien een specifieke voorwielophanging, vooral om koppelreacties in de stuurkolom te voorkomen.
Aan boord past de sfeer goed bij de ambities van de Civic Type R. De stoelen zijn met rood en zwart alcantara bekleed, terwijl het stuurwiel in leer is uitgevoerd en de versnellingspookknop in aluminium. Aan de buitenkant kan de auto worden gelakt in de kleuren Championship-wit, parelmoerzwart (Crystal), Polished Metal-grijs, Brilliant Sporty-blauw of Milano-rood. Dat zijn allemaal tinten die exclusief zijn voor de Type R. Deze zomer komt hij naar Europa, met standaard een stadsremhulp. Het pakket kost 34.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!