De overdadige luxe van een Amerikaanse limousine combineren met de spitse rijdynamiek van een exotische sportwagen, dat was zowat het idee achter de Maserati Medici. De naam verwees naar een van de machtigste Italiaanse families uit de geschiedenis, die de Renaissance domineerden met hun financiële slagkracht en politieke invloed. Maar als liefhebbers van fijnzinnige kunst waren ze ook cultureel bijzonder actief. Italdesign stelde de door Giorgetto Giugiaro vormgegeven Maserati Medici voor in 1974, op het autosalon van Turijn.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
De Maserati Medici stond op de technische basis van de Indy en werd aangedreven door een in de lengte gemonteerde V8-motor met een cilinderinhoud van 4,9 liter en een vermogen van 320 pk. Toch moest deze creatie het in de eerste plaats van zijn opmerkelijke lijnenspel en zijn weldadige interieur hebben. Want een sportieve vijfdeurs met zes zitplaatsen, dat hadden ze in 1974 nog niet al te vaak gezien.
Tweede poging
Het ontwerp van Italdesign borduurde verder op de designtaal van de Audi 'Asso Di Picche' Concept, met de opvallende C-stijlen die het handelsmerk van Giorgetto Giugiaro zouden worden. Toch was de Italiaanse designer niet tevreden over de proporties van de 5,2 meter lange Maserati Medici. De voorzijde was te laag voor het hoge passagierscompartiment, waardoor het lijnenspel onevenwichtig oogde. Bovendien bleek de interieurruimte achterin bijzonder onhandig, met twee tegenover elkaar geplaatste banken. Gelukkig kreeg Giorgetto Giugiaro een tweede kans, zodat hij in 1976 de bijgewerkte Maserati Medici II kon voorstellen op het salon van Parijs.
De voorzijde werd flink aangepakt, waardoor de Maserati Medici II wat slanker oogde. Dat betekende wel dat Giorgetto Giugiaro de klaplichten van het originele model moest inruilen voor conventioneler ogende koplampen. De banken achterin werden gewisseld voor een enkele zetel voor twee personen, wat er samen met het volledig herdane interieur – het velours maakte plaats voor leder – voor zorgde dat de Italiaanse sportlimousine aan klasse won. De plaats die aanvankelijk ingenomen werd door de achterstevoren gemonteerde zitbank, werd nu ingenomen door uitklaptafeltjes, een minibar en een televisie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!