Hoezo is de Purosangue de eerste Ferrari met vier deuren? En deze Pinin, dan? Daarvoor moeten we een flink stuk terug in de tijd. Naar het Salon van Turijn, waar deze door Pininfarina vormgegeven super-de-luxelimousine in 1980 debuteerde.
LEES OOK Test Ferrari Purosangue (2023)
Ferrari Quattroporte
Voor zijn vijftigste verjaardag kwam designhuis Pininfarina met de naar oprichter Battista verwijzende Ferrari Pinin op de proppen, een vierdeursconcurrent voor de Aston Martin Lagonda en de Maserati Quattroporte. Enzo Ferrari zou zijn zegen gegeven hebben voor serieproductie, maar moederhuis Fiat vond de torenhoge investering te risicovol.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Bij een eerste kennismaking reageerde het Amerikaanse publiek waarop de Pinin mikte bovendien nogal lauw, terwijl ook de hoge kwaliteitseisen van het luxesegment de ingenieurs slapeloze nachten bezorgden. Het futuristische interieur bulkte van de spitsvondigheden, maar was niet operationeel.
Ecurie Francorchamps
Nadat de stijlstudie zijn ronde had gedaan op verschillende autosalons ging deze Ferrari Pinin van verzamelaar naar verzamelaar. Zo zou Jaques Swaters van de Ecurie Francorchamps de superlimousine een hele tijd in zijn bezit gehad hebben.
In de opvallend lage neus van de Ferrari Pinin lag de platte twaalfcilinder uit de 512BB, maar die zou pas in de jaren 90 een echte transmissie krijgen. Die operatie werd uitgevoerd door Mauro Forghieri, de originele ontwerper van de boxermotor die je toen ook in de F1-wagens van de Scuderia vond.
Dat gebeurde op een steenworp van de fabriek, want in de nadagen van zijn carrière werkte de legendarische ingenieur voor een gespecialiseerd atelier dat Maranello… Purosangue heette. En plots is de cirkel wel heel rond.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!