In mei 1976 stelde Ford een nieuw model voor: de Fiesta. De stadswagen was in de eerste plaats bedoeld voor de Europese markt en is in 2017 al aan zijn zevende generatie toe. Er werden al meer dan 17 miljoen exemplaren van gebouwd. Ford Frankrijk kwam op het idee om de veertigste verjaardag te vieren met een overzicht van twintig conceptcars en prototypes, die werden gemaakt als voorloper van de Fiesta of die erop gebaseerd zijn.
1972 Bobcat
Enkele jaren vóór de Fiesta werkten de ontwerpbureaus van Ford in Duitsland, de Verenigde Staten, Italië en het Verenigd Koninkrijk samen aan het project Bobcat. Onder die codenaam vond de ontwikkeling van de toekomstige Fiesta plaats.
1976 Ghia Corrida
Tijdens het salon van Turijn, in november, onthulde Ford een conceptcar van een kleine sportieveling met vleugeldeuren. De lichtblokken vooraan van de auto 'van de toekomst' waren voorzien van elektronische aerodynamische kleppen.
1976 Ghia Prima
Deze keer stelde de constructeur in Turijn een aanpasbare wagen voor. Door de verwisselbare dakdelen te verplaatsen of weg te nemen werd het een coupé, break, pick-up of berline. Verschillende auto's in één dus.
1978 Fiesta Fantasy
Deze conceptauto ter ere van de 75ste verjaardag van Ford vloeide voort uit de conceptwagen Ghia Prima. Deze pick-up Fiesta kon dankzij de verwisselbare dakdelen van glasvezel worden omgetoverd in een coupé of cabriolet. Dit prototype ging heel de VS rond.
1979 Ghia Tuareg
Destijds waren er nog geen SUV's van een concurrerend merk die de naam Tuareg droegen. Maar het idee bestond toen al om een stoer model te vernoemen naar de 'blauwe mannen'.
1979 Ghia GTK
GTK staat voor Grand Tourng Kombi. Deze conceptcar, die een soort van minishooting-brake was, beschikte over uitrustingen die destijds vrij geavanceerd waren: elektrische ruiten, een digitaal instrumentenbord en een boordcomputer.
1980 Ghia Pockar
Deze miniauto met vier zitplaatsen was wellicht al de voorbode van de huidige microauto's, met de look van een supercompacte eenvolumer...
1981 Ghia Shuttler
Vandaag herkennen we er de Sierra in, terwijl dat model er pas in 1982 kwam. De Shuttler is een kleine coupé van 2 meter met verzonken zijruiten en in het koetswerk geïntegreerde zijspiegels.
1983 Ghia Barchetta
De ontwerpers van Ford dachten hierbij de Fiesta uit als sportieve cabriolet met twee zitplaatsen. Deze kleine roadster beschikte over een 1.6 met 16 kleppen met 84 pk van de Fiesta RX2. De Ford Capri Australia van 1989 liet zich inspireren op deze Ghia Barchetta.
1989 Fiesta Urba
De Fiesta Urba was – met zijn twee deuren aan de passagierskant (en een aan de bestuurderskant) – dé auto om een dagje in de stad te gaan winkelen. De stadsauto was ook uitgerust met een koelkast en, destijds een nieuwigheid, parkeersensoren, alsook een ingebouwde garagedeuropener.
1990 Fiesta Bebop
Nog een pick-up. Deze afgeleide van de Fiesta was een veelzijdige pick-up die sportieve bestuurders moest aanspreken.
1990 Ford Ghia Zig & Zag
De kleine Zig was een sportieve tweezitter zonder dak, terwijl de Zag een conceptcar van een minibestelwagen voorstelde.
1996 Ghia Lynx
De nieuwe Fiesta (vierde generatie) was toentertijd nog maar net voorgesteld. Ford dacht op zijn basis deze coupé uit met een dak dat weggeschoven kon worden naar het achterste compartiment, om zo een volledig open sportauto te vormen.
1996 Ghia Saetta
Wanneer we de conceptcar Ghia Saetta bekijken, herkennen we meteen de neus van de Ford Ka die dat jaar gelanceerd werd, waarvan er later, in 2003, een cabriolet afgeleid werd, de StreetKa.
1998 Libre
De conceptcar Ford Libre, die in Chicago onthuld werd, was een cabriolet met een scharnierende tweede deur om bij de achterste stoelen te komen.
2002 RalleyeConcept
Het prototype dat de nieuwe ambities van Ford in de rallywereld moest gaan vertegenwoordigen, beschikte over een 1.6 Duratec-motor met 200 pk.
2004 Fiesta RS Concept
Naast de productieversie van de Fiesta ST debuteerde op het salon van Genève de conceptcar Fiesta RS. Die beschikte over 180 pk, die hij op de voorwielen overbracht. De auto wordt nochtans nooit gebouwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!