“De 991 Turbo verzette de bakens zodanig qua rijdynamiek dat je je afvraagt hoe deze auto ooit nog overtroffen kon worden. De respons, het algemene evenwicht, en het vermogen van deze 991 zijn simpelweg ongelooflijk…” - Walter Röhrl
Generatie 991 van de Porsche 911 Turbo debuteerde in 2013, en al meteen in twee vermogensversies: 520 pk voor de ‘gewone’ Turbo en 560 pk voor de Turbo S. Drie jaar later kregen beide varianten er bij de facelift nog eens 20 pk bij. Nu ja, ‘facelift’: de esthetische verschillen waren in werkelijkheid minimaal, net zoals de evoluties voor het onderstel.
Actieve aerodynamica
Deze generatie was ook de eerste met actieve aerodynamica, met vooraan een uitklapbare spoilerlip en een mobiele achtervleugel waarvan de hoek kon variëren. De Turbo S had nog een ander technisch hoogstandje: de PDCC, of gestuurde antirolstangen.
Welke versie je ook kiest, de 991 Turbo is een echte straaljager voor de openbare weg. Geen auto voor rookies ook, gezien de onthutsende snelheden die hij in alle gemak weet te bereiken…
LEES OOK
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 930 (1975)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 964 (1990)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 993 (1995)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 996 (2000)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 997 (2006)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!