“Woorden schieten tekort om de huidige 992 Turbo te omschrijven. Qua prestaties hoort hij thuis in de categorie van de supercars, maar tegelijk kun je hem aan eenieder toevertrouwen voor een rustig ritje. Onder- en overstuur is hem totaal vreemd, deze auto is onvoorstelbaar snel. Hij verzoent dingen met elkaar waarvan ik tot voor kort dacht dat ze onmogelijk te verzoenen waren.” - Walter Röhrl
Met de introductie van generatie 992 in 2020 schakelden de facto (bijna) alle 911’s over op turbotechnologie, maar alleen de échte Turbo mag daar fier mee pronken op zijn achterklep – en terecht. Gek genoeg werd deze keer de Turbo S eerder gelanceerd dan de gewone Turbo. Allicht een manier om voldoende verschil te maken met de eveneens drukgevoede Carrera’s.
Onlangs nog voelden we de 992 Turbo S aan de tand in eenTweekamp met de nieuwe Mercedes-AMG GT (zie AG 1141), en daarbij wist de Porsche een onuitwisbare indruk na te laten. Net zoals hij dat deed bij Thierry Neuville blijkbaar, want onze nationale rallytrots vertrouwde ons nog niet zo lang geleden toe dat hij spijt had de zijne te hebben verkocht. En als iemand als Neuville het al zegt…
LEES OOK
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 930 (1975)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 964 (1990)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 993 (1995)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 996 (2000)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 997 (2006)
50 jaar Porsche 911 Turob: de 991 (2013)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!