Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / 70 jaar Subaru in 7 opvallende modellen (1953-2023)

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-08-2023

Subaru mag 70 kaarsjes uitblazen, een verjaardag die we vieren in het gezelschap van de zeven meest significante modellen van de Japanse constructeur. Welke wagen is jouw favoriet?

De basis van het Japanse merk gaat terug tot 1915. Tot Nakajima Aircraft, dat gevechtsvliegtuigen ontwikkelde. In 1953 kwam het tot Fuji Heavy Industries herdoopte bedrijf met de naam Subaru aanzetten. Dat zou Japans zijn voor "samenkomen", maar ook verwijzen naar de Pleiaden. Dat is een groep sterren van het sterrenbeeld Stier. Opvallend: eigenlijk gaat het om zeven sterren, terwijl het ovalen logo van Subaru er slechts 6 telt. Dat is geen toeval, want die zes sterren verwijzen naar de zes bedrijven van de Nakajima-groep die de Fuji Heavy Industries vormden. Sinds 2007 is er ook officieel sprake van de Subaru Motor Corporation.

LEES OOK Subaru viert 50 jaar All-Wheel Drive

Het merk Subaru werd dan wel opgericht in 1953,  op de eerste wagen was het wachten tot 1954. Het ging om de P1, een prototype dat nooit in productie zou gaan. Maar dat wel de basis vormde voor de Subaru 1500 uit 1955, het eerste seriemodel van de Japanse constructeur. Een interessantje auto, maar commercieel succes bleef uit. Omdat Subaru geen fatsoenlijk distributienetwerk had en omdat er een heleboel leveringsproblemen waren voor bepaalde onderdelen. Maar die 1500 legde wel de fundamenten voor wat zou uitgroeien tot een succesvolle wagenbouwer met een eigenzinnige kijk op de autowereld.

We selecteerden zeven belangrijke modellen die het eigengereide karakter van Subaru typeren.

1958 Subaru 360

1958 Subaru 360

Eigenlijk is de Subaru 360 de eerste echt in serie gebouwde auto van de Japanse constructeur. Deze in 1958 debuterende wagen dankt zijn naam aan zijn tweetaktmotor, want de cilinderinhoud van die luchtgekoelde tweepitter bedroeg net geen 360 cc. En dat was belangrijk, want zo kon de Subaru 360 gehomologeerd worden als zogeheten keicar, een Japanse wagencategorie die een fiscaal voordeel genoot. Het technische ontwerp was behoorlijk geavanceerd, met een monocoque chassis en een dakconstructie uit glasvezel. De carrière van de Subaru 360 liep tot 1971.

1965 Subaru 1000

1965 Subaru 1000

De Subaru 1000 geldt als de eerste in massa geproduceerde Japanse auto met voorwielaandrijving, maar nog belangrijker was zijn motorconcept. Het was immers het eerste model dat uitgerust werd met de boxermotor die snel een handelsmerk zou worden. 

1971 Subaru Leone

1971 Subaru Leone

De Subaru Leone kende verschillende koetswerkvarianten, met naast een berline en een coupé ook een breakversie. Die laatste kwam in 1972 op de markt en was beschikbaar met vierwielaandrijving (een inschakelbaar 4x4-systeem met drie differentiëlen en een hill-holder), een primeur voor een in serie gebouwde auto en technologie die een belangrijke pijler voor het merk zou worden.

1985 Subaru XT

1982 Subaru XT

De Subaru XT was een bijzonder vreemde eend in de coupébijt van de jaren 80. Het karakteristieke koetswerk met hoekige lijnen pronkte met een knappe luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29, door de aandrijving bood de Japanse autobouwer de keuze tussen een 1,8 liter-turbobenzine met vier cilinders en een atmosferische 2,7 liter-krachtbron met zes cilinders. Telkens boxers, uiteraard. Je had de keuze tussen voor- en tussen vierwielaandrijving. De XT werd opgevolgd door de bijzonder knappe Subaru SVX.

1989 Subaru Legacy

1989 Subaru Legacy

Het vlaggenschip van Subaru was een grote gezinsberline die een boxermotor combieerde met vierwielaandrijving en een in de hoogte verstelbare luchtvering voor meer bodemvrijheid bij off-roadexcursies. De Legacy kende zes generaties, zou ook aangeboden worden als break en vormde de basis voor de Outback. De Subaru Legacy zou ook de deur naar het Wereldkampioenschap Rally openen...

1993 Subaru Impreza

1992 Subaru Impreza

De Subaru Impreza was een eigenzinnig alternatief voor de vaste waarden uit Europa, maar begon pas echt naam te maken in 1994. Toen verscheen de 215 pk sterk Turbo op het toneel, het begin van een waanzinnige periode met homologatiemodellen voor de rallysport. De Subaru Impreza WRX dankt zijn heldenstatus aan de dolle capriolen van Colin McRae, die de Japanse constructeur in 1995 aan de wereldtitel hielp. Je hebt een heleboel verschillende versies, maar de meest iconische moet de 22B Coupé zijn.

2022 Subaru Solterra

Ook Subaru staat voor de switch naar elektrische auto's en doet dat in eerste instantie in samenwerking met Toyota, de Japanse constructeur waarvoor ze ook de erg leuke Subaru BRZ ontwikkelden. De Solterra is een doorslagje van de Toyota bZ4X, al is de Subaru-versie enkel verkrijgbaar met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. Ze zijn hun verleden niet vergeten.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten