De Abarth-formule is bekend: je neemt een kleine Fiat, voegt er een flinke schep pk's aan toe, kruidt het chassis met een vleugje sportiviteit, besprenkelt het geheel met flitsender koetswerk en dat dien je op met een vollere klank. Carlo Abarth paste dit recept voor het eerst toe in 1963 op een Fiat 500. Het resultaat: de Abarth 595, die 60 jaar geleden voor het eerst aan het grote publiek getoond werd tijdens het Autosalon van Turijn.
De cilinderinhoud van de achterin gelegen motor steeg naar 595 cc, het gebruik van speciale zuigers en een speciale uiltaatlijn zorgden ervoor dat het vermogen met 30% toenam, naar een waanzinnige... 27 pk. De topsnelheid van die eerste Abarth 595 bedroeg 120 km/u, al klonkt het ding veel sneller dankzij de dubbele einddemper.
Heden en toekomst
De geschiedenis zou zich herhalen, want ook de in 2008 gepresenteerde Fiat 500 zou snel een sportief Abarth-derivaat krijgen. Vandaag heb je de keuze tussen de 165 pk sterke 595 en de 180 pk krachtige 695, die aangedreven worden door een 1,4 liter-turbobenzine. Het model gaat al een hele tijd mee, maar regelmatige updates en speciale reeksen houden de Italiaan jong van geest.
En het verhaal is nog niet geschreven, want dankzij de nieuwe Fiat 500e is er nu ook een elektrische Abarth. Hoewel de gebruikte ingrediënten helemaal anderz zijn, wordt er ook anno 2023 gekookt met het originele recept dat meer vermogen, meer scherpte en meer lawaai belooft - weliswaar opgewekt via een digitale geluidsgenerator. Tijden veranderen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!