In 2009 komt de Porsche Panamera en in 2010 volgt de Aston Martin Rapide, maar het was Lamborghini dat het vuur aan de lont stak met de in 2008 op het Autosalon van Parijs gepresenteerde Estoque. Met die spectaulaire mix tussen een sportwagen en een limousine zocht Sant'Agata Bolognese naar gezinsuitbreiding van het toenmalige aanbod, dat bestond uit de Gallardo en de Murcielago. Met de in 2012 als designstudie gepresenteerde Lamborghini Urus zou de Italiaanse constructeur uiteindelijk niet voor een vierdeurscoupé, maar voor een SUV kiezen. En die keuze hebben ze zich nog geen seconde beklaagd.
LEES OOK AutoGids' terug naar de toekomst - overzicht van A tot Z
Maar als autoliefhebber baal je natuurlijk, want de Lamborghini Estoque leunt dichter aan bij de sportmodellen van de klassieke sportwagenbouwer. Het 5,15 meter lange koetswerk oogt zowel slank als agressief en introduceerde de Y-vormige designdetails die de boventoon zouden voeren bij latere modellen zoals de Huracan en de Aventador.
TDI?!
Voor de technische basis van de Lamborghini Estoque moest niet al te ver gezocht worden, want de productieversie zou zich baseren op de technische fundamenten van de Porsche Panamera. Maar over welke motor de vierdeurscoupé zou krijgen, werden interessante debatten gevoerd. De in Parijs voorgestelde concept werd aangedreven door de V10 uit de Gallardo, een atmosferische 5,2 liter-krachtbron die 520 pk ontwikkelde. Maar er was ook sprake van de V8-biturbo die furore zou maken bij Audi, er zouden zelfs plannen geweest zijn om de V10 TDI uit de VW Touareg te gebruiken. Zo ver kwam het gelukkig nooit.
Hoewel de Estoque in de diepvries gestoken werd, heeft Lamborgini het concept van een vierdeurscoupé nog niet definitief laten varen. Op basis van het gloednieuwe PPE-platform dat Porsche ontwikkelt voor Volkswagen, zou ernstig nagedacht worden over een elektrisch model à la E-Tron GT en Taycan. Net zoals bij de Estoque zou het een tweelingbroer van de volgende generatie van de Panamera kunnen worden. Aan het koetswerk hoeven ze alvast weinig te veranderen, zelfs het interieur doorstaat de tand des tijds uitstekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!