In 2001 behoorde Aston Martin nog tot de Ford-groep en moest de DB7 voor de nodige bestelbons zorgen. Maar de Britse constructeur maakte reeds toekomstplannen, zoals met deze Twenty Twenty Concept die officieel voorgesteld werd op het Autosalon van Genève.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Opvallend: het design van de Aston Martin 20 20 Concept is niet Engels maar Italiaans. Want de creatie werd ontworpen bij Italdesign. De technische basis was die van de DB7 Vantage, inclusief diens atmosferische 6 liter-V12 die voor de gelegenheid opgevoerd werd tot 500 pk.
Lelijke poep
De grote nieuwigheid van de Aston Martin 20 20 Concept was zijn koetswerk, met een zichtbare structuur van geëxtrudeerd aluminium en uit naakt koolstofvezel opgetrokken panelen. Dat leverde een wat hoekig lijnenspel op, met een herkenbaar Aston-smoeltje met grote glimlach en amandelvormige koplampen. De achterzijde werd minder gesmaakt, want die waren veel toenmalige opiniemakers te Bentley of zelfs Rolls-Royce.
Als we de Twenty Twenty vergelijken met de Aston Martin DB11Volante die in 2020 daadwerkelijk tot het gamma behoorde, dan mogen we zeggen dat hoofddesigner Marek Reichman zijn zaakjes beter voor mekaar had dan Italdesign in 2001. Je ziet, vroeger was niet alles beter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!