De Bentley Batur is een op de Continental GT gebaseerd model dat gebouwd wordt door de Mulliner-afdeling. De oplage wordt beperkt tot nauwelijks 18 exemplaren waaraan een prijskaartje van minstens 2 miljoen euro hangt. De Bentley Batur is ook het laatste model dat aangedreven zal worden door de intussen legendarische W12-krachtbron.
In de Bentley Batur wordt de 6 liter-biturbobenzine opgevoerd naar een vermogen van 750 pk en een maximaal koppel van 1.000 Nm, onder meer door het efficiëntere turbocompressoren en grotere intercoolers. Daarna gaat de W12 op pensioen. En dat verdient een ererondje, aan de hand van de leukste modellen die op de diensten van deze motor mochten rekenen.
Audi Avus Quattro Concept (1991): de eerste
In 1991 werd de Audi Avus gepresenteerd op de Tokyo Motor Show, als een oogverblindende ode aan de Silberpfeile uit de jaren 30. Door de achterruit zie je een 5,6 liter-W12 liggen, volgens Audi goed voor een piekvermogen van 509 pk. In realiteit ging het om een dummy, want het W12-concept zat nog in de eerste fase van zijn ontwikkeling.
Volkswagen W12 Nardo Prototype (2001): de snelste
Op de Tokyo Motor Show van 1997 werd de Volkswagen W12 Syncro voorgesteld, een supercar met midscheeps gemonteerde W12-biturbo die 420 pk op alle vier de wielen zette. In 1998 volgde een achterwielaangedreven Roadster-versie. Maar het beste moest nog komen, want in 2001 reed de VW W12 "Nardo" zich onder de schijnwerpers. Die bijnaam ontleent deze slechts 1,2 ton wegende, toch 512 pk sterke supersportwagen aan het gelijknamige hogesnelheidscircuit waarop hij het ene na het andere record aan diggelen reed.
Audi A8 W12 6.0 (2001): het eerste productiemodel
Niet Bentley, maar Audi kreeg de eer om de W12 als eerste Volkswagen-merk in de neus van een productiemodel te duwen. Het ging om de D2-generatie van de Audi A8, die aangedreven werd door een atmosferische W12 die 420 pk verzamelde. In 2002 kwam de VW Phaeton W12, de Bentley Continental Flying Spur W12 volgde pas in 2005.
Volkswagen Touareg W12 Sport (2005): de meest avontuurlijke
Inmiddels zijn grote SUV's met dikke motoren ingeburgerd, maar dat was nog niet het geval in 2005. De VW Touareg W12 Sport veroorzaakte dan ook wat deining. Vooral omdat Wolfsburg het niet bij een conceptcreatie hield, maar deze super-SUV daadwerkelijk aan het gamma toevoegde. Je kan de Bentley Bentayga inderdaad als de directe opvolger van deze Touareg W12 Sport zien.
Spyker C12 La Turbie (2006): de meest exotische
De Nederlandse sportwagenbouwer Spyker had een motorendeal met Volkswagen. De C8 kreeg een 4,2 liter-V8 tussen de achterwielen gelegd, de C12 maakte gebruik van een 507 pk en 600 Nm sterke specificatie van de atmosferische 6 liter-W12.
Volkswagen Golf GTI W12 650 Concept (2007): de zotste
Voor het jaarlijkse GTI-treffen aan de Wörthersee bouwde Volkswagen een Golf GTI met midscheeps gemonteerde V12-biturbo, goed voor 650 pk en 750 Nm. Deze hot hatch sprintte in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalde een topsnelheid van 325 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!