Waar is de tijd dat de jaarlijks in Detroit georganiseerde North American International Auto Show of kortweg NAIAS hét leukste autosalon ter wereld was? Vrieskou en vaak een flink pak sneeuw in de overigens ook sterk verpauperde industriestad aan de grens met Canada verhinderden niet dat zich begin januari altijd duizenden journalisten én tal van sterren uit de Amerikaanse muziek-, televisie- en zelfs sportwereld in de Cobo Hall aan de Detroit River kwamen vergapen aan een hele reeks conceptcars. En aan de wervelende shows tijdens dewelke ze werden onthuld.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Verleden tijd
Chrysler, Dodge, Jeep, Ford, Lincoln en natuurlijk ook alle GM-divisies, van Cadillac tot Pontiac, ze leken kost nog moeite te sparen om de vele gasten tijdens de drie (!) voorziene persdagen te imponeren. Vaak deden ook de Europese en de Japanse merken mee, Mercedes, Lexus en co nodigden zichzelf evengoed graag op het grote autofeest uit.
Maar dat is allemaal al eventjes verleden tijd. Tijdens de in 2007 in precies de VS begonnen kredietcrisis kamen vooral de Amerikaanse autoreuzen weer met beide voeten op de grond terecht. De landing was bijzonder hard, ook het autosalon van Detroit verloor zowat alle allure van weleer en zou de klap nooit meer te boven komen.
Met V10
De deze week geselecteerde concept uit 1998 herinnert ons echter nog eens aan alle glamour en glitter van die hoogdagen, het is de van een waanzinnig koetswerk en een al even gekke 6 liter-V10 voorziene Chrysler Chronos. Het zilverkleurige ding was liefst 5,2 meter lang, de vormen waren een knipoog naar de samen met Ghia ontworpen Chrysler D’Elegance uit 1953 en tegelijk naar ook het schitterende 300C-productiemodel uit dezelfde jaren ’50.
Het interieur was evengoed bijzonder fraai aangekleed, maar gezien de enorme afmetingen van de auto eigenlijk wel eerder krap. De V10 kwam niet van de Viper-sportwagen die zustermerk Dodge toen in de aanbieding had, de enorme motor was afgeleid van de voor andere productiemodellen gebruikte 4,7 liter-V8. De ophanging van de concept kwam wel van de Viper.
Moeilijk huwelijk
De auto zou later wel nog de designers van de nieuwe en ook in Europa verkochte 300C inspireren, maar de Chronos zelf ging natuurlijk niet in productie. Chrysler trouwde in 1998 met Mercedes, een huwelijk dat niet echt lang standhield. Maar het was tijdens de verloving wel al “afgesproken” dat de echte luxewagens uit Stuttgart moesten komen, zo’n Chronos maakte dus nooit een kans.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!