In de late jaren vijftig had BMW het nog altijd zo moeilijk dat niemand de toekomst van het merk nog rooskleurig tegemoet zag. Behalve de ambitieuze Herbert Quandt, die voldoende aandelen aankocht om zich beslissingsrecht toe te eigenen. Hij droeg de Italiaanse designer Michelotti op om de opvolger van de 700 te ontwerpen. De 1500 wijdde in 1961 de ‘Neue Klasse’ in, een benaming die gebruikt zou worden voor verschillende modellen tot halverwege de jaren zeventig.
Veelzijdige viercilinder
De 1500 begon zijn carrière met een gloednieuwe viercilindermotor van 1,5 liter en 80 pk, ontworpen door Alexander von Falkenhausen, een soort van goeroe ter zake. Deze krachtbron was veelzijdiger en krachtiger dan de tweecilinders die de 700 aandreven, en wist zijn publiek meteen te overtuigen. De fans wilden al snel meer, zodat krachtigere en/of sportievere versies niet lang op zich lieten wachten, in de vorm van de 1800, de 2000, de Coupé, enzovoort.
Ontdek meer BMW-klassiekers op de gratis tentoonstelling BMW 100 Years in de Brand Store in Brussel >>
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!