BMW was altijd al van plan om opnieuw zijn opwachting te maken in de topklasse, maar het was wachten tot 1955 om de 508 te zien verschijnen. Deze voorvader van de Z8 werd gelanceerd als concurrent van de Mercedestandem 190 en 300 SL, die vooral in de Verenigde Staten hoge ogen gooide. Maar ondanks zijn razend elegante koetswerk van aluminium, getekend door Albrecht Graf von Goertz, kwam er geen schot in de zaak.
Waarom is een raadsel, want nadat hij – ergens in de jaren tachtig – opnieuw in de gratie viel, werd de 507 een van de meest felbegeerde auto’s bij gefortuneerde verzamelaars. Waarschijnlijk was hij met een toenmalig prijskaartje van ongeveer 30.000 Duitse mark gewoonweg te duur voor de levensstandaard in de fifties.
The King
Bovendien was zijn 150 pk sterke V8 van 3,2 liter met twee Solex-carburateurs misschien ook te apathisch in verhouding tot de dynamische capaciteiten van zijn onderstel. Hoe dan ook was hij niet spectaculair genoeg ten opzichte van de Mercedes SL, ondanks de mediaboost die de roadster genoot via enkele beroemde eigenaars, zoals de Britse coureur John Surtees, de Franse acteur Alain Delon en niemand minder dan Elvis Presley. De ‘King’ had zijn 507 in Duitsland gekocht tijdens zijn militaire dienst en had hem nadien laten overbrengen naar de VS. BMW zette de productie in 1959 stop na amper 254 exemplaren. Vandaar dat hij tegenwoordig zo zeldzaam en peperduur is. Bedragen met zeven cijfers zijn geen uitzondering.
Ontdek meer BMW-klassiekers op de gratis tentoonstelling BMW 100 Years in de Brand Store in Brussel >>
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!